Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap dan tingkah laku pembelajaran dalam kalangan 39 orang kanak-kanak yang ditempatkan di sebuah Rumah Kanak-Kanak. Kajian ini menggunakan temubual berstruktur untuk mendapatkan data daripada responden. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa kebanyakan kanak-...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suresh Kumar .N Vellymalay
Format: Article
Published: penerbit ukm 2011
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5796/
http://journalarticle.ukm.my/5796/
id ukm-5796
recordtype eprints
spelling ukm-57962013-01-04T09:01:18Z http://journalarticle.ukm.my/5796/ Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak Suresh Kumar .N Vellymalay, Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap dan tingkah laku pembelajaran dalam kalangan 39 orang kanak-kanak yang ditempatkan di sebuah Rumah Kanak-Kanak. Kajian ini menggunakan temubual berstruktur untuk mendapatkan data daripada responden. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa kebanyakan kanak-kanak yang ditempatkan di Rumah Kanak-kanak memaparkan sikap dan tingkahlaku yang negatif dalam pelbagai aspek pembelajaran disekolah.Ketiadaan aspirasi kendiri yang positif dalam kalangan kanak-kanak menyebabkan mereka kurang berminat dalam pendidikan dan sering mengabaikan pelbagai peluang yang ada untuk mengarap ilmu pembelajaran yang berkesan disekolah. penerbit ukm 2011-11 Article PeerReviewed Suresh Kumar .N Vellymalay, (2011) Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Malaysia, 36 (2). pp. 25-32. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://www.ukm.my/jurfpend/indexbm.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap dan tingkah laku pembelajaran dalam kalangan 39 orang kanak-kanak yang ditempatkan di sebuah Rumah Kanak-Kanak. Kajian ini menggunakan temubual berstruktur untuk mendapatkan data daripada responden. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa kebanyakan kanak-kanak yang ditempatkan di Rumah Kanak-kanak memaparkan sikap dan tingkahlaku yang negatif dalam pelbagai aspek pembelajaran disekolah.Ketiadaan aspirasi kendiri yang positif dalam kalangan kanak-kanak menyebabkan mereka kurang berminat dalam pendidikan dan sering mengabaikan pelbagai peluang yang ada untuk mengarap ilmu pembelajaran yang berkesan disekolah.
format Article
author Suresh Kumar .N Vellymalay,
spellingShingle Suresh Kumar .N Vellymalay,
Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak
author_facet Suresh Kumar .N Vellymalay,
author_sort Suresh Kumar .N Vellymalay,
title Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak
title_short Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak
title_full Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak
title_fullStr Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak
title_full_unstemmed Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak
title_sort sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak
publisher penerbit ukm
publishDate 2011
url http://journalarticle.ukm.my/5796/
http://journalarticle.ukm.my/5796/
first_indexed 2023-09-18T19:45:08Z
last_indexed 2023-09-18T19:45:08Z
_version_ 1777405850007109632