Amalan pengajaran guru dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (masalah pendengaran)

Murid bermasalah pendengaran perlu mendapat pendidikan sebagaimana kanak-kanak tipikal yang lain bagi membolehkan mereka memahami agama Islam dan tuntutan agama dan melaksanakannya dengan betul. Kajian ini bertujuan untuk meneroka dan menganalisis pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan I...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hamdi Ishak, Ab. Halim Tamuri, Rosadah Abdul Majid, Safani Bari
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5991/
http://journalarticle.ukm.my/5991/
http://journalarticle.ukm.my/5991/1/44.pdf
id ukm-5991
recordtype eprints
spelling ukm-59912016-12-14T06:40:03Z http://journalarticle.ukm.my/5991/ Amalan pengajaran guru dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (masalah pendengaran) Hamdi Ishak, Ab. Halim Tamuri, Rosadah Abdul Majid, Safani Bari, Murid bermasalah pendengaran perlu mendapat pendidikan sebagaimana kanak-kanak tipikal yang lain bagi membolehkan mereka memahami agama Islam dan tuntutan agama dan melaksanakannya dengan betul. Kajian ini bertujuan untuk meneroka dan menganalisis pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam kepada murid pendidikan khas di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (Bermasalah Pendengaran). Model kerangka konseptual yang digunakan dalam kajian ini adalah modifikasi model pengajaran dan pembelajaran oleh Imam al-Ghazali dan Ibn Khaldun serta model pengajaran berkesan. Seramai empat orang guru Pendidikan Islam dari empat buah Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas masalah pendengaran dipilih sebagai peserta dalam kajian ini. Kajian kualitatif ini menggunakan reka bentuk kajian kes bagi memperoleh data kajian melalui temu bual, pemerhatian pengajaran dan analisis dokumen. Data temu bual, pemerhatian pengajaran dan analisis dokumen dikumpul dan diurus menggunakan perisisan Nvivo7. Kesahan data dilakukan secara memeriksa kesan penyelidik, triangulasi pelbagai sumber data, bertaklimat dengan rakan sejawat dan pengesahan daripada peserta kajian. Kebolehpercayaan data pula diperoleh melalui audit trail dan mendapatkan perakuan pakar berasaskan nilai persetujuan pekali Cohen Kappa. Secara keseluruhannya, dapatan menunjukkan peserta kajian mempunyai latar belakang sebagai seorang guru Pendidikan Islam untuk pelajar tipikal, tetapi mereka menghadapi masalah dalam aspek pedagogi, pengetahuan dan kemahiran berkaitan keperluan kanak-kanak bermasalah pendengaran. Dapatan juga menunjukkan peserta kajian merancang pengajaran menggunakan sukatan pelajaran Pendidikan Islam Kebangsaan, tetapi berbeza dalam pelaksanaan yang berkaitan dengan pengubahsuaian dalam pengajaran. Kajian ini menunjukkan penambah baikan perlu dilakukan dalam aspek persekitaran tempat pengajaran, kedudukan susunan perabot, susunan murid dan kemudahan akustik. Dapatan kajian ini diharap dapat dijadikan panduan untuk meningkat pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam serta menambah baik program latihan guru untuk guru pendidikan Islam bagi murid-murid bermasalah pendengaran. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2012 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5991/1/44.pdf Hamdi Ishak, and Ab. Halim Tamuri, and Rosadah Abdul Majid, and Safani Bari, (2012) Amalan pengajaran guru dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (masalah pendengaran). JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 2 (4). pp. 11-24. ISSN 1985-6236 http://pkukmweb.ukm.my/jiae/Default.aspx
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Murid bermasalah pendengaran perlu mendapat pendidikan sebagaimana kanak-kanak tipikal yang lain bagi membolehkan mereka memahami agama Islam dan tuntutan agama dan melaksanakannya dengan betul. Kajian ini bertujuan untuk meneroka dan menganalisis pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam kepada murid pendidikan khas di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (Bermasalah Pendengaran). Model kerangka konseptual yang digunakan dalam kajian ini adalah modifikasi model pengajaran dan pembelajaran oleh Imam al-Ghazali dan Ibn Khaldun serta model pengajaran berkesan. Seramai empat orang guru Pendidikan Islam dari empat buah Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas masalah pendengaran dipilih sebagai peserta dalam kajian ini. Kajian kualitatif ini menggunakan reka bentuk kajian kes bagi memperoleh data kajian melalui temu bual, pemerhatian pengajaran dan analisis dokumen. Data temu bual, pemerhatian pengajaran dan analisis dokumen dikumpul dan diurus menggunakan perisisan Nvivo7. Kesahan data dilakukan secara memeriksa kesan penyelidik, triangulasi pelbagai sumber data, bertaklimat dengan rakan sejawat dan pengesahan daripada peserta kajian. Kebolehpercayaan data pula diperoleh melalui audit trail dan mendapatkan perakuan pakar berasaskan nilai persetujuan pekali Cohen Kappa. Secara keseluruhannya, dapatan menunjukkan peserta kajian mempunyai latar belakang sebagai seorang guru Pendidikan Islam untuk pelajar tipikal, tetapi mereka menghadapi masalah dalam aspek pedagogi, pengetahuan dan kemahiran berkaitan keperluan kanak-kanak bermasalah pendengaran. Dapatan juga menunjukkan peserta kajian merancang pengajaran menggunakan sukatan pelajaran Pendidikan Islam Kebangsaan, tetapi berbeza dalam pelaksanaan yang berkaitan dengan pengubahsuaian dalam pengajaran. Kajian ini menunjukkan penambah baikan perlu dilakukan dalam aspek persekitaran tempat pengajaran, kedudukan susunan perabot, susunan murid dan kemudahan akustik. Dapatan kajian ini diharap dapat dijadikan panduan untuk meningkat pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam serta menambah baik program latihan guru untuk guru pendidikan Islam bagi murid-murid bermasalah pendengaran.
format Article
author Hamdi Ishak,
Ab. Halim Tamuri,
Rosadah Abdul Majid,
Safani Bari,
spellingShingle Hamdi Ishak,
Ab. Halim Tamuri,
Rosadah Abdul Majid,
Safani Bari,
Amalan pengajaran guru dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (masalah pendengaran)
author_facet Hamdi Ishak,
Ab. Halim Tamuri,
Rosadah Abdul Majid,
Safani Bari,
author_sort Hamdi Ishak,
title Amalan pengajaran guru dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (masalah pendengaran)
title_short Amalan pengajaran guru dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (masalah pendengaran)
title_full Amalan pengajaran guru dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (masalah pendengaran)
title_fullStr Amalan pengajaran guru dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (masalah pendengaran)
title_full_unstemmed Amalan pengajaran guru dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (masalah pendengaran)
title_sort amalan pengajaran guru dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan islam di sekolah kebangsaan pendidikan khas (masalah pendengaran)
publisher Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/5991/
http://journalarticle.ukm.my/5991/
http://journalarticle.ukm.my/5991/1/44.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:45:41Z
last_indexed 2023-09-18T19:45:41Z
_version_ 1777405884426616832