Aktiviti pengajaran kemahiran bertutur Bahasa Arab dalam kalangan jurulatih debat

Pendebat bahasa Arab di peringkat sekolah menengah kebangsaan merupakan pelajar yang petah bertutur dalam bahasa Arab. Mereka memperolehi kemahiran bertutur melalui sesi latihan debat yang dijalankan di sekolah. Sesi tersebut diajar oleh guru jurulatih debat dengan menggunakan pendekatan tersendiri...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rosni Samah, Mohd Fauzi Abdul Hamid, Shaferul Hafes Sha’ari, Amizan Helmi Mohamad
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6330/
http://journalarticle.ukm.my/6330/
http://journalarticle.ukm.my/6330/1/3308-7242-1-SM.pdf
id ukm-6330
recordtype eprints
spelling ukm-63302016-12-14T06:40:52Z http://journalarticle.ukm.my/6330/ Aktiviti pengajaran kemahiran bertutur Bahasa Arab dalam kalangan jurulatih debat Rosni Samah, Mohd Fauzi Abdul Hamid, Shaferul Hafes Sha’ari, Amizan Helmi Mohamad, Pendebat bahasa Arab di peringkat sekolah menengah kebangsaan merupakan pelajar yang petah bertutur dalam bahasa Arab. Mereka memperolehi kemahiran bertutur melalui sesi latihan debat yang dijalankan di sekolah. Sesi tersebut diajar oleh guru jurulatih debat dengan menggunakan pendekatan tersendiri bagi mencapai kepetahan bertutur. Tujuan kajian ini ialah untuk mengenal pasti apakah pendekatan pengajaran kemahiran bertutur yang digunakan oleh guru jurulatih debat bahasa Arab dalam membimbing pendebat petah bertutur bahasa Arab. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti aktiviti-aktiviti yang selalu dilakukan oleh guru jurulatih debat dalam pendekatan pengumpulan perkataan dan ayat, pendekatan pengukuhan dan pendekatan aplikasi. Bagi mendapatkan data, kajian ini menggunakan borang soal selidik yang mengandungi tiga pendekatan tersebut. Borang tersebut diedar kepada 34 orang guru pelatih debat di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama, Sekolah Agama Bantuan Kerajaan dan Kelas Aliran Agama pilihan. Hasil dapatan menunjukkan guru jurulatih debat selalu menggunakan kesemua aktiviti yang dinyatakan dalam ketiga-tiga pendekatan. Antara aktiviti yang mendapat min tertinggi dalam mengumpul perkataan dan ayat ialah mencari makna perkataan baharu dalam subjek bahasa Arab melalui kamus Arab-Melayu. Dalam pengukuhan perkataan dan ayat pula, aktiviti yang mendapat min tertinggi ialah membetulkan kesilapan bahasa yang dilakukan oleh pelajar. Dalam aplikasi perkataan dan ayat pula antara aktiviti yang mendapat min tertinggi ialah menyuruh pelajar menterjemah ayat atau perkataan yang tidak difahami dan menyuruh mereka membuat ayat pendek. Kajian ini mencadangkan supaya pendekatan pengumpulan perkataan dan ayat, pengukuhan serta aplikasi hendaklah digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di sekolah menengah untuk meningkatkan pencapaian kemahiran bertutur dalam kalangan pelajar. Penerbit UKM 2013-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6330/1/3308-7242-1-SM.pdf Rosni Samah, and Mohd Fauzi Abdul Hamid, and Shaferul Hafes Sha’ari, and Amizan Helmi Mohamad, (2013) Aktiviti pengajaran kemahiran bertutur Bahasa Arab dalam kalangan jurulatih debat. GEMA: Online Journal of Language Studies, 13 (2). pp. 99-116. ISSN 1675-8021 http://www.ukm.my/ppbl/Gema/gemahome.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Pendebat bahasa Arab di peringkat sekolah menengah kebangsaan merupakan pelajar yang petah bertutur dalam bahasa Arab. Mereka memperolehi kemahiran bertutur melalui sesi latihan debat yang dijalankan di sekolah. Sesi tersebut diajar oleh guru jurulatih debat dengan menggunakan pendekatan tersendiri bagi mencapai kepetahan bertutur. Tujuan kajian ini ialah untuk mengenal pasti apakah pendekatan pengajaran kemahiran bertutur yang digunakan oleh guru jurulatih debat bahasa Arab dalam membimbing pendebat petah bertutur bahasa Arab. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti aktiviti-aktiviti yang selalu dilakukan oleh guru jurulatih debat dalam pendekatan pengumpulan perkataan dan ayat, pendekatan pengukuhan dan pendekatan aplikasi. Bagi mendapatkan data, kajian ini menggunakan borang soal selidik yang mengandungi tiga pendekatan tersebut. Borang tersebut diedar kepada 34 orang guru pelatih debat di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama, Sekolah Agama Bantuan Kerajaan dan Kelas Aliran Agama pilihan. Hasil dapatan menunjukkan guru jurulatih debat selalu menggunakan kesemua aktiviti yang dinyatakan dalam ketiga-tiga pendekatan. Antara aktiviti yang mendapat min tertinggi dalam mengumpul perkataan dan ayat ialah mencari makna perkataan baharu dalam subjek bahasa Arab melalui kamus Arab-Melayu. Dalam pengukuhan perkataan dan ayat pula, aktiviti yang mendapat min tertinggi ialah membetulkan kesilapan bahasa yang dilakukan oleh pelajar. Dalam aplikasi perkataan dan ayat pula antara aktiviti yang mendapat min tertinggi ialah menyuruh pelajar menterjemah ayat atau perkataan yang tidak difahami dan menyuruh mereka membuat ayat pendek. Kajian ini mencadangkan supaya pendekatan pengumpulan perkataan dan ayat, pengukuhan serta aplikasi hendaklah digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di sekolah menengah untuk meningkatkan pencapaian kemahiran bertutur dalam kalangan pelajar.
format Article
author Rosni Samah,
Mohd Fauzi Abdul Hamid,
Shaferul Hafes Sha’ari,
Amizan Helmi Mohamad,
spellingShingle Rosni Samah,
Mohd Fauzi Abdul Hamid,
Shaferul Hafes Sha’ari,
Amizan Helmi Mohamad,
Aktiviti pengajaran kemahiran bertutur Bahasa Arab dalam kalangan jurulatih debat
author_facet Rosni Samah,
Mohd Fauzi Abdul Hamid,
Shaferul Hafes Sha’ari,
Amizan Helmi Mohamad,
author_sort Rosni Samah,
title Aktiviti pengajaran kemahiran bertutur Bahasa Arab dalam kalangan jurulatih debat
title_short Aktiviti pengajaran kemahiran bertutur Bahasa Arab dalam kalangan jurulatih debat
title_full Aktiviti pengajaran kemahiran bertutur Bahasa Arab dalam kalangan jurulatih debat
title_fullStr Aktiviti pengajaran kemahiran bertutur Bahasa Arab dalam kalangan jurulatih debat
title_full_unstemmed Aktiviti pengajaran kemahiran bertutur Bahasa Arab dalam kalangan jurulatih debat
title_sort aktiviti pengajaran kemahiran bertutur bahasa arab dalam kalangan jurulatih debat
publisher Penerbit UKM
publishDate 2013
url http://journalarticle.ukm.my/6330/
http://journalarticle.ukm.my/6330/
http://journalarticle.ukm.my/6330/1/3308-7242-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:46:36Z
last_indexed 2023-09-18T19:46:36Z
_version_ 1777405942131851264