Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran
Kefahaman individu boleh terbina melalui maklumat yang diperolehi, kualiti maklumat dan cara maklumat disampaikan. Sehubungan itu, kertas ini bertujuan mengenal pasti tahap kefahaman pelajar UKM terhadap pelaksanaan kokurikulum berkredit berasaskan kontrak pembelajaran. Seramai 1013 responden terlib...
Main Authors: | , , , , , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/6501/ http://journalarticle.ukm.my/6501/ http://journalarticle.ukm.my/6501/1/Fast_color_scan_to_a_PDF_file_14.DOC |
id |
ukm-6501 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-65012013-09-10T01:54:27Z http://journalarticle.ukm.my/6501/ Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran Jumali Hj Selamat, Khaidzir Hj. Ismail, Kadaruddin Aiyub, Kadir Arifin, Lukman Z. Mohamad, Roslee Rajikan, Azahan Awang, Mohd. Helmi Abd. Rahim, Farhana Abdullah, Nur Ain Kamal, Kefahaman individu boleh terbina melalui maklumat yang diperolehi, kualiti maklumat dan cara maklumat disampaikan. Sehubungan itu, kertas ini bertujuan mengenal pasti tahap kefahaman pelajar UKM terhadap pelaksanaan kokurikulum berkredit berasaskan kontrak pembelajaran. Seramai 1013 responden terlibat dalam kajian mi. Hasil kajian menunjukkan tahap kefahaman responden adalah sederhana dengan nilai min antara 3.29 hingga 3.48 terhadap empat elemen utama iaitu konsep kontrak pembelajaran, tujuan dilaksanakan, cara pelaksanaan dan mekanisme permohonan. Tahap pengetahuan responden pula, ianya berada pada tahap yang sangat baik dengan min antara 1.61 hingga 1.81. Sementara itu, tahap penerimaan pelajar menunjukkan 35.4 peratus yang bersetuju walaupun pelbagai maklumat disediakan untuk memberi penerangan. Oleh itu, sebahagian daripada cadangan yang boleh dilaksanakan untuk meningkatkan tahap penerimaan pelajar ialah mengadakan taklimat berterusan, hari bersama pelanggan, penggunaan sistem dan melantik felo daripada fakulti dan kolej. Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M 2012-12 Article PeerReviewed application/msword en http://journalarticle.ukm.my/6501/1/Fast_color_scan_to_a_PDF_file_14.DOC Jumali Hj Selamat, and Khaidzir Hj. Ismail, and Kadaruddin Aiyub, and Kadir Arifin, and Lukman Z. Mohamad, and Roslee Rajikan, and Azahan Awang, and Mohd. Helmi Abd. Rahim, and Farhana Abdullah, and Nur Ain Kamal, (2012) Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran. Jurnal Personalia Pelajar, 15 . pp. 35-43. ISSN 0128-2735 http://pkukmweb.ukm.my/jpppp/?page_id=12 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kefahaman individu boleh terbina melalui maklumat yang diperolehi, kualiti maklumat dan cara maklumat disampaikan. Sehubungan itu, kertas ini bertujuan mengenal pasti tahap kefahaman pelajar UKM terhadap pelaksanaan kokurikulum berkredit berasaskan kontrak pembelajaran. Seramai 1013 responden terlibat dalam kajian mi. Hasil kajian menunjukkan tahap kefahaman responden adalah sederhana dengan nilai min antara 3.29 hingga 3.48 terhadap empat elemen utama iaitu konsep kontrak pembelajaran, tujuan dilaksanakan, cara pelaksanaan dan mekanisme permohonan. Tahap pengetahuan responden pula, ianya berada pada tahap yang sangat baik dengan min antara 1.61 hingga 1.81. Sementara itu, tahap penerimaan pelajar menunjukkan 35.4 peratus yang bersetuju walaupun pelbagai maklumat disediakan untuk memberi penerangan. Oleh itu, sebahagian daripada cadangan yang boleh dilaksanakan untuk meningkatkan tahap penerimaan pelajar ialah mengadakan taklimat berterusan, hari bersama pelanggan, penggunaan sistem dan melantik felo daripada fakulti dan kolej. |
format |
Article |
author |
Jumali Hj Selamat, Khaidzir Hj. Ismail, Kadaruddin Aiyub, Kadir Arifin, Lukman Z. Mohamad, Roslee Rajikan, Azahan Awang, Mohd. Helmi Abd. Rahim, Farhana Abdullah, Nur Ain Kamal, |
spellingShingle |
Jumali Hj Selamat, Khaidzir Hj. Ismail, Kadaruddin Aiyub, Kadir Arifin, Lukman Z. Mohamad, Roslee Rajikan, Azahan Awang, Mohd. Helmi Abd. Rahim, Farhana Abdullah, Nur Ain Kamal, Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran |
author_facet |
Jumali Hj Selamat, Khaidzir Hj. Ismail, Kadaruddin Aiyub, Kadir Arifin, Lukman Z. Mohamad, Roslee Rajikan, Azahan Awang, Mohd. Helmi Abd. Rahim, Farhana Abdullah, Nur Ain Kamal, |
author_sort |
Jumali Hj Selamat, |
title |
Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran
|
title_short |
Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran
|
title_full |
Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran
|
title_fullStr |
Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran
|
title_full_unstemmed |
Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran
|
title_sort |
tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 universiti kebangsaan malaysia terhadap kontrak pembelajaran |
publisher |
Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M |
publishDate |
2012 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/6501/ http://journalarticle.ukm.my/6501/ http://journalarticle.ukm.my/6501/1/Fast_color_scan_to_a_PDF_file_14.DOC |
first_indexed |
2023-09-18T19:47:05Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:47:05Z |
_version_ |
1777405971937624064 |