Pelaksanaan aktiviti komunikatif dalam pengajaran Bahasa Melayu sekolah rendah:satu kajian kes

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pendekatan guru bahasa Melayu dalam melaksanakan aktiviti komunikatif dalam proses pengajaran mereka. Reka bentuk kajian ini ialah pendekatan kualitatif dengan menggunakan kaedah kajian kes. Sampel kajian yang terlibat ialah tiga guru dan 25 orang murid tahu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdull Sukor Shaari, Azliza Din
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6750/
http://journalarticle.ukm.my/6750/
http://journalarticle.ukm.my/6750/1/64-78_Sukor.UUM.pdf
id ukm-6750
recordtype eprints
spelling ukm-67502016-12-14T06:42:06Z http://journalarticle.ukm.my/6750/ Pelaksanaan aktiviti komunikatif dalam pengajaran Bahasa Melayu sekolah rendah:satu kajian kes Abdull Sukor Shaari, Azliza Din, Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pendekatan guru bahasa Melayu dalam melaksanakan aktiviti komunikatif dalam proses pengajaran mereka. Reka bentuk kajian ini ialah pendekatan kualitatif dengan menggunakan kaedah kajian kes. Sampel kajian yang terlibat ialah tiga guru dan 25 orang murid tahun lima daripada sebuah sekolah kebangsaan di Terengganu. Data telah diperoleh secara intensif melalui pemerhatian dan temu bual. Kesemua data yang telah dikutip telah dianalisis semasa dan selepas pengutipan data secara induktif.Dapatan kajian telah mengenal pasti tujuh kriteria yang digunakan oleh guru dalam aktiviti komunikatif semasa pengajaran bahasa Melayu. Kriteria ini adalah pengubahsuaian terhadap kontinum aktiviti komunikatif yang telah diperkenalkan Hamer dan prinsip aktiviti komunikatif Johnson. Tujuh kriteria berdasarkan kesesuaian dalam pengajaran bahasa Melayu ialah hasrat komunikasi, tujuan komunikasi, kandungan bukan struktur, kepelbagaian struktur bahasa, tiada campur tangan guru, tiada pengawalan bahan dan cantuman benda terpisah (jigsaw).Dapatan kajian ini memberikan implikasi terhadap pedagogi mata pelajaran Bahasa Melayu berkaitan pelaksanaan kemahiran mendengar dan bertutur murid sekolah rendah. Penerbit UKM 2013-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6750/1/64-78_Sukor.UUM.pdf Abdull Sukor Shaari, and Azliza Din, (2013) Pelaksanaan aktiviti komunikatif dalam pengajaran Bahasa Melayu sekolah rendah:satu kajian kes. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 3 (2). pp. 64-78. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pendekatan guru bahasa Melayu dalam melaksanakan aktiviti komunikatif dalam proses pengajaran mereka. Reka bentuk kajian ini ialah pendekatan kualitatif dengan menggunakan kaedah kajian kes. Sampel kajian yang terlibat ialah tiga guru dan 25 orang murid tahun lima daripada sebuah sekolah kebangsaan di Terengganu. Data telah diperoleh secara intensif melalui pemerhatian dan temu bual. Kesemua data yang telah dikutip telah dianalisis semasa dan selepas pengutipan data secara induktif.Dapatan kajian telah mengenal pasti tujuh kriteria yang digunakan oleh guru dalam aktiviti komunikatif semasa pengajaran bahasa Melayu. Kriteria ini adalah pengubahsuaian terhadap kontinum aktiviti komunikatif yang telah diperkenalkan Hamer dan prinsip aktiviti komunikatif Johnson. Tujuh kriteria berdasarkan kesesuaian dalam pengajaran bahasa Melayu ialah hasrat komunikasi, tujuan komunikasi, kandungan bukan struktur, kepelbagaian struktur bahasa, tiada campur tangan guru, tiada pengawalan bahan dan cantuman benda terpisah (jigsaw).Dapatan kajian ini memberikan implikasi terhadap pedagogi mata pelajaran Bahasa Melayu berkaitan pelaksanaan kemahiran mendengar dan bertutur murid sekolah rendah.
format Article
author Abdull Sukor Shaari,
Azliza Din,
spellingShingle Abdull Sukor Shaari,
Azliza Din,
Pelaksanaan aktiviti komunikatif dalam pengajaran Bahasa Melayu sekolah rendah:satu kajian kes
author_facet Abdull Sukor Shaari,
Azliza Din,
author_sort Abdull Sukor Shaari,
title Pelaksanaan aktiviti komunikatif dalam pengajaran Bahasa Melayu sekolah rendah:satu kajian kes
title_short Pelaksanaan aktiviti komunikatif dalam pengajaran Bahasa Melayu sekolah rendah:satu kajian kes
title_full Pelaksanaan aktiviti komunikatif dalam pengajaran Bahasa Melayu sekolah rendah:satu kajian kes
title_fullStr Pelaksanaan aktiviti komunikatif dalam pengajaran Bahasa Melayu sekolah rendah:satu kajian kes
title_full_unstemmed Pelaksanaan aktiviti komunikatif dalam pengajaran Bahasa Melayu sekolah rendah:satu kajian kes
title_sort pelaksanaan aktiviti komunikatif dalam pengajaran bahasa melayu sekolah rendah:satu kajian kes
publisher Penerbit UKM
publishDate 2013
url http://journalarticle.ukm.my/6750/
http://journalarticle.ukm.my/6750/
http://journalarticle.ukm.my/6750/1/64-78_Sukor.UUM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:47:46Z
last_indexed 2023-09-18T19:47:46Z
_version_ 1777406015664291840