Jati diri kebangsaan dalam falsafah Pendidikan Islam

Artikel ini bertujuan untuk membincangkan konsep jati diri kebangsaan dalam Falsafah Pendidikan Islam melalui sistem pendidikan di sekolah. Ia juga akan mengupas asas-asas utama jati diri kebangsaan yang berkait dengan perspektif Islam. Artikel ini memfokuskan hasil tinjauan literatur yang menjelask...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ari Kurniawan Abdul Ghaffar, Muhamad Faisal Ashaari, Azizi Umar
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6765/
http://journalarticle.ukm.my/6765/
http://journalarticle.ukm.my/6765/1/29-84-1-SM.pdf
id ukm-6765
recordtype eprints
spelling ukm-67652016-12-14T06:42:08Z http://journalarticle.ukm.my/6765/ Jati diri kebangsaan dalam falsafah Pendidikan Islam Ari Kurniawan Abdul Ghaffar, Muhamad Faisal Ashaari, Azizi Umar, Artikel ini bertujuan untuk membincangkan konsep jati diri kebangsaan dalam Falsafah Pendidikan Islam melalui sistem pendidikan di sekolah. Ia juga akan mengupas asas-asas utama jati diri kebangsaan yang berkait dengan perspektif Islam. Artikel ini memfokuskan hasil tinjauan literatur yang menjelaskan maksud jati diri kebangsaan untuk mendapatkangambaran menyeluruh tentang konsep ini. Perbincangan ini mendapati terdapat dua dimensi yang berbeza dalam memahami jati diri kebangsaan iaitu dimensi acuan pendidikan yang berasaskan ideologi negara, dimensi perspektif Islam yang melihat kebangsaan sebagai satu aspek di dalamnya kerana Islam bersifat ummah. Namun dimensi yang difokuskan dalam kajian ini ialah dari sudut sistem pendidikan yang bakal membentuk seseorang pelajar di peringkat menengah dan seterusnya. Universiti Kebangsaan Malaysia 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6765/1/29-84-1-SM.pdf Ari Kurniawan Abdul Ghaffar, and Muhamad Faisal Ashaari, and Azizi Umar, (2013) Jati diri kebangsaan dalam falsafah Pendidikan Islam. Al-Hikmah, 5 . pp. 18-32. ISSN 1985--6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/jalhikmah/index
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Artikel ini bertujuan untuk membincangkan konsep jati diri kebangsaan dalam Falsafah Pendidikan Islam melalui sistem pendidikan di sekolah. Ia juga akan mengupas asas-asas utama jati diri kebangsaan yang berkait dengan perspektif Islam. Artikel ini memfokuskan hasil tinjauan literatur yang menjelaskan maksud jati diri kebangsaan untuk mendapatkangambaran menyeluruh tentang konsep ini. Perbincangan ini mendapati terdapat dua dimensi yang berbeza dalam memahami jati diri kebangsaan iaitu dimensi acuan pendidikan yang berasaskan ideologi negara, dimensi perspektif Islam yang melihat kebangsaan sebagai satu aspek di dalamnya kerana Islam bersifat ummah. Namun dimensi yang difokuskan dalam kajian ini ialah dari sudut sistem pendidikan yang bakal membentuk seseorang pelajar di peringkat menengah dan seterusnya.
format Article
author Ari Kurniawan Abdul Ghaffar,
Muhamad Faisal Ashaari,
Azizi Umar,
spellingShingle Ari Kurniawan Abdul Ghaffar,
Muhamad Faisal Ashaari,
Azizi Umar,
Jati diri kebangsaan dalam falsafah Pendidikan Islam
author_facet Ari Kurniawan Abdul Ghaffar,
Muhamad Faisal Ashaari,
Azizi Umar,
author_sort Ari Kurniawan Abdul Ghaffar,
title Jati diri kebangsaan dalam falsafah Pendidikan Islam
title_short Jati diri kebangsaan dalam falsafah Pendidikan Islam
title_full Jati diri kebangsaan dalam falsafah Pendidikan Islam
title_fullStr Jati diri kebangsaan dalam falsafah Pendidikan Islam
title_full_unstemmed Jati diri kebangsaan dalam falsafah Pendidikan Islam
title_sort jati diri kebangsaan dalam falsafah pendidikan islam
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2013
url http://journalarticle.ukm.my/6765/
http://journalarticle.ukm.my/6765/
http://journalarticle.ukm.my/6765/1/29-84-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:47:49Z
last_indexed 2023-09-18T19:47:49Z
_version_ 1777406017833795584