Keberkesanan ujian penilaian awal (UPA) bagi mengenalpasti pelajar bermasalah
Penurunan dalam pencapaian pelajar-pelajar universiti telah mendapat perhatian dimana pelajar yang memperolehi keputusan yang cemerlang semasa pra-universiti yang amat membimbangkan. Pelbagai persoalan dan kajian dalam mengkaji faktor-faktor menyumbang kepada kemerosotan serta langkah telah dijalank...
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M
2013
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/6792/ http://journalarticle.ukm.my/6792/ http://journalarticle.ukm.my/6792/1/31.DOC |
id |
ukm-6792 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-67922014-01-07T04:02:01Z http://journalarticle.ukm.my/6792/ Keberkesanan ujian penilaian awal (UPA) bagi mengenalpasti pelajar bermasalah Norhana Arsad, Noorfazila Kamal, Hafizah Husain, Afida Ayob, Mohd Syuhaimi Ab Rahman, Mahamod Ismail, Penurunan dalam pencapaian pelajar-pelajar universiti telah mendapat perhatian dimana pelajar yang memperolehi keputusan yang cemerlang semasa pra-universiti yang amat membimbangkan. Pelbagai persoalan dan kajian dalam mengkaji faktor-faktor menyumbang kepada kemerosotan serta langkah telah dijalankan bagi menangani isu penurunan prestasi pelajar di universiti amnya dan di peringkat jabatan khasnya. Justeru, kajian ini bertujuan mengkaji sejauh mana keberkesanan pembangunan kaedah Ujian Penilaian Awal (UPA) dalam rnengenalpasti pelajar bermasalah oleh ahli jawatankuasa Pembangunan Pelajar jabatan untuk membantu pelajar dalam meningkatkan pencapaian pelajaran sepanjang pengajian di jabatan dan pemantauan dapat dimulai seawal mungkin untuk memastikan pelajar sentiasa dibimbing dan tidak hanyut dalam aktiviti yang boleh melalaikan pelajar. Sebelum ini, kajian dalam keberkesanan membangunankan soalan untuk UPA telah dilakukan dengan menggunakan Analisis Rasch. Kesuaian soalan bagi UPA ini telah diukur dan dibentangkan sebelum ini (Norhana 2012). Bagi kertas kerja ini adalah untuk membentangkan keberkesanan UPA diukur dan dibandingkan dengan pencapaian akademik pelajar sepanjang 3 semester yang lalu dimana kemasukan pelajar pada sesi 2011/2012 seramai 48 pelajar di Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Elektronik dan Sistem (JKEES), Fakulti Kejuruteraan & Alam Bina. Perbandingan ini menunjukkan UPA boleh digunakan sebagai penanda bagi pelajar bermasalah dengan hasil dari UPA adalah 87.5% tercapai. Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M 2013-12 Article PeerReviewed application/msword en http://journalarticle.ukm.my/6792/1/31.DOC Norhana Arsad, and Noorfazila Kamal, and Hafizah Husain, and Afida Ayob, and Mohd Syuhaimi Ab Rahman, and Mahamod Ismail, (2013) Keberkesanan ujian penilaian awal (UPA) bagi mengenalpasti pelajar bermasalah. Jurnal Personalia Pelajar (16). pp. 31-36. ISSN 0128-2735 http://pkukmweb.ukm.my/jpppp/?page_id=12 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Penurunan dalam pencapaian pelajar-pelajar universiti telah mendapat perhatian dimana pelajar yang memperolehi keputusan yang cemerlang semasa pra-universiti yang amat membimbangkan. Pelbagai persoalan dan kajian dalam mengkaji faktor-faktor menyumbang kepada kemerosotan serta langkah telah dijalankan bagi menangani isu penurunan prestasi pelajar di universiti amnya dan di peringkat jabatan khasnya. Justeru, kajian ini bertujuan mengkaji sejauh mana keberkesanan pembangunan kaedah Ujian Penilaian Awal (UPA) dalam rnengenalpasti pelajar bermasalah oleh ahli jawatankuasa Pembangunan Pelajar jabatan untuk membantu pelajar dalam meningkatkan pencapaian pelajaran sepanjang pengajian di jabatan dan pemantauan dapat dimulai seawal mungkin untuk memastikan pelajar sentiasa dibimbing dan tidak hanyut dalam aktiviti yang boleh melalaikan pelajar. Sebelum ini, kajian dalam keberkesanan membangunankan soalan untuk UPA telah dilakukan dengan menggunakan Analisis Rasch. Kesuaian soalan bagi UPA ini telah diukur dan dibentangkan sebelum ini (Norhana 2012). Bagi kertas kerja ini adalah untuk membentangkan keberkesanan UPA diukur dan dibandingkan dengan pencapaian akademik pelajar sepanjang 3 semester yang lalu dimana kemasukan pelajar pada sesi 2011/2012 seramai 48 pelajar di Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Elektronik dan Sistem (JKEES), Fakulti Kejuruteraan & Alam Bina. Perbandingan ini menunjukkan UPA boleh digunakan sebagai penanda bagi pelajar bermasalah dengan hasil dari UPA adalah 87.5% tercapai. |
format |
Article |
author |
Norhana Arsad, Noorfazila Kamal, Hafizah Husain, Afida Ayob, Mohd Syuhaimi Ab Rahman, Mahamod Ismail, |
spellingShingle |
Norhana Arsad, Noorfazila Kamal, Hafizah Husain, Afida Ayob, Mohd Syuhaimi Ab Rahman, Mahamod Ismail, Keberkesanan ujian penilaian awal (UPA) bagi mengenalpasti pelajar bermasalah |
author_facet |
Norhana Arsad, Noorfazila Kamal, Hafizah Husain, Afida Ayob, Mohd Syuhaimi Ab Rahman, Mahamod Ismail, |
author_sort |
Norhana Arsad, |
title |
Keberkesanan ujian penilaian awal (UPA) bagi mengenalpasti pelajar bermasalah |
title_short |
Keberkesanan ujian penilaian awal (UPA) bagi mengenalpasti pelajar bermasalah |
title_full |
Keberkesanan ujian penilaian awal (UPA) bagi mengenalpasti pelajar bermasalah |
title_fullStr |
Keberkesanan ujian penilaian awal (UPA) bagi mengenalpasti pelajar bermasalah |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan ujian penilaian awal (UPA) bagi mengenalpasti pelajar bermasalah |
title_sort |
keberkesanan ujian penilaian awal (upa) bagi mengenalpasti pelajar bermasalah |
publisher |
Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M |
publishDate |
2013 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/6792/ http://journalarticle.ukm.my/6792/ http://journalarticle.ukm.my/6792/1/31.DOC |
first_indexed |
2023-09-18T19:47:55Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:47:55Z |
_version_ |
1777406024560410624 |