Motif dan daya tarikan pusat membeli-belah dalam kalangan pengunjung metropolitan Kuala Lumpur, Malaysia

Selari dengan haluan ke arah negara berpendapatan perkapita yang tinggi dan gaya hidup moden, pusat membeli belah semakin menjadi tumpuan orang ramai. Pusat membeli-belah pula pesat bercambah.Tujuan kajian ini untuk mengenal pasti faktor yang mempengaruhi tarikan pengunjung dan motif mereka berkun...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Noorsafiza Mohd Sapie, Mohd Yusof Hussain, Suraiya Ishak, Abd Hair Awang, Novel Lyndon
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6944/
http://journalarticle.ukm.my/6944/
http://journalarticle.ukm.my/6944/1/7oke.geografia-jan-2014-Mohd_Yusof%26Khair-edkatam.pdf
id ukm-6944
recordtype eprints
spelling ukm-69442016-12-14T06:42:39Z http://journalarticle.ukm.my/6944/ Motif dan daya tarikan pusat membeli-belah dalam kalangan pengunjung metropolitan Kuala Lumpur, Malaysia Noorsafiza Mohd Sapie, Mohd Yusof Hussain, Suraiya Ishak, Abd Hair Awang, Novel Lyndon, Selari dengan haluan ke arah negara berpendapatan perkapita yang tinggi dan gaya hidup moden, pusat membeli belah semakin menjadi tumpuan orang ramai. Pusat membeli-belah pula pesat bercambah.Tujuan kajian ini untuk mengenal pasti faktor yang mempengaruhi tarikan pengunjung dan motif mereka berkunjung.Disamping itu, kajian ini menganalisa hubungan antara dua pembolehubah tersebut.Tiga buah pusat membeli-belah di metropolitan Kuala Lumpur dipilih iaitu SOGO di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Mid Valley Megamall di Petaling Jaya dan Berjaya Times Square di Bukit Bintang.Seramai 150 pengunjung sudi memberikan maklumbalas.Hasil kajian wujud tiga kluster motif pengunjung pusat membeli-belah iaitu yang mementingkan identiti pusat membeli belah, hedonistik dan sosial serta utilitarian.Hasil analisis faktor mendapati tiga faktor tarikan pusat membeli-belah iaitu kemudahan dan keselesaan atmosfera, imej dan faktor kedai serta aktiviti sosial.Hasil kajian juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan signifikan antara motif membeli-belah dengan faktor tarikan pusat membeli-belah. Jesteru itu, pusat membeli belah perlu sentiasa meningkatkan kemudahan, menambahkan lagi persekitaran selesa dan mengukuhkan imej serta reputasi positif tanpa mengambilkira motif sebenar pengunjung. Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2014-01 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6944/1/7oke.geografia-jan-2014-Mohd_Yusof%26Khair-edkatam.pdf Noorsafiza Mohd Sapie, and Mohd Yusof Hussain, and Suraiya Ishak, and Abd Hair Awang, and Novel Lyndon, (2014) Motif dan daya tarikan pusat membeli-belah dalam kalangan pengunjung metropolitan Kuala Lumpur, Malaysia. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 10 (1). pp. 70-77. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Selari dengan haluan ke arah negara berpendapatan perkapita yang tinggi dan gaya hidup moden, pusat membeli belah semakin menjadi tumpuan orang ramai. Pusat membeli-belah pula pesat bercambah.Tujuan kajian ini untuk mengenal pasti faktor yang mempengaruhi tarikan pengunjung dan motif mereka berkunjung.Disamping itu, kajian ini menganalisa hubungan antara dua pembolehubah tersebut.Tiga buah pusat membeli-belah di metropolitan Kuala Lumpur dipilih iaitu SOGO di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Mid Valley Megamall di Petaling Jaya dan Berjaya Times Square di Bukit Bintang.Seramai 150 pengunjung sudi memberikan maklumbalas.Hasil kajian wujud tiga kluster motif pengunjung pusat membeli-belah iaitu yang mementingkan identiti pusat membeli belah, hedonistik dan sosial serta utilitarian.Hasil analisis faktor mendapati tiga faktor tarikan pusat membeli-belah iaitu kemudahan dan keselesaan atmosfera, imej dan faktor kedai serta aktiviti sosial.Hasil kajian juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan signifikan antara motif membeli-belah dengan faktor tarikan pusat membeli-belah. Jesteru itu, pusat membeli belah perlu sentiasa meningkatkan kemudahan, menambahkan lagi persekitaran selesa dan mengukuhkan imej serta reputasi positif tanpa mengambilkira motif sebenar pengunjung.
format Article
author Noorsafiza Mohd Sapie,
Mohd Yusof Hussain,
Suraiya Ishak,
Abd Hair Awang,
Novel Lyndon,
spellingShingle Noorsafiza Mohd Sapie,
Mohd Yusof Hussain,
Suraiya Ishak,
Abd Hair Awang,
Novel Lyndon,
Motif dan daya tarikan pusat membeli-belah dalam kalangan pengunjung metropolitan Kuala Lumpur, Malaysia
author_facet Noorsafiza Mohd Sapie,
Mohd Yusof Hussain,
Suraiya Ishak,
Abd Hair Awang,
Novel Lyndon,
author_sort Noorsafiza Mohd Sapie,
title Motif dan daya tarikan pusat membeli-belah dalam kalangan pengunjung metropolitan Kuala Lumpur, Malaysia
title_short Motif dan daya tarikan pusat membeli-belah dalam kalangan pengunjung metropolitan Kuala Lumpur, Malaysia
title_full Motif dan daya tarikan pusat membeli-belah dalam kalangan pengunjung metropolitan Kuala Lumpur, Malaysia
title_fullStr Motif dan daya tarikan pusat membeli-belah dalam kalangan pengunjung metropolitan Kuala Lumpur, Malaysia
title_full_unstemmed Motif dan daya tarikan pusat membeli-belah dalam kalangan pengunjung metropolitan Kuala Lumpur, Malaysia
title_sort motif dan daya tarikan pusat membeli-belah dalam kalangan pengunjung metropolitan kuala lumpur, malaysia
publisher Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/6944/
http://journalarticle.ukm.my/6944/
http://journalarticle.ukm.my/6944/1/7oke.geografia-jan-2014-Mohd_Yusof%26Khair-edkatam.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:48:21Z
last_indexed 2023-09-18T19:48:21Z
_version_ 1777406051650371584