Meneliti kesan tanggungjawab sosial korporat dan imej terhadap kesetiaan pelanggan dalam kalangan pembeli barangan runcit

Kajian ini mengkaji hubungan antara imej, tanggungjawab sosial korporat (CSR), kualiti hubungan dan kesetiaan dalam kalangan pelanggan barangan runcit. Bagi mencapai objektif kajian, sebanyak 191 set soal selidik telah diedarkan menggunakan kaedah persampelan mudah kepada pelajar sebuah universiti a...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nor Asiah Omar, Rohani Yusof, Muhamad Azrin Nazri
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6993/
http://journalarticle.ukm.my/6993/
http://journalarticle.ukm.my/6993/1/4993-13960-1-PB.pdf
Description
Summary:Kajian ini mengkaji hubungan antara imej, tanggungjawab sosial korporat (CSR), kualiti hubungan dan kesetiaan dalam kalangan pelanggan barangan runcit. Bagi mencapai objektif kajian, sebanyak 191 set soal selidik telah diedarkan menggunakan kaedah persampelan mudah kepada pelajar sebuah universiti awam di Selangor. Dengan menggunakan AMOS, keputusan analisis menunjukkan imej dan CSR mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan kualiti hubungan. Kajian ini juga mendapati bahawa kualiti hubungan mempunyai hubungan yang positif dengan kesetiaan dalam kalangan pelanggan barangan runcit. Sementara itu, imej dan CSR tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan kesetiaan. Kertas ini turut membincangkan limitasi kajian dan cadangan untuk kajian susulan.