Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap kemahiran meta kognitif pelajar tingkatan empat ketika ketika mempelajari Bahasa Melayu. Seramai 299 pelajar tingkatan empat di lapan buah sekolah menengah kebangsaan dan agama di daerah Pasir Mas, Kelantan dijadikan responden kajian. Pelajar dipilih secara...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nur Aisyah Mohamad, Zamri Mahamod
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/7112/
http://journalarticle.ukm.my/7112/
http://journalarticle.ukm.my/7112/1/41-47_Zamri_et_al.UKM.pdf
id ukm-7112
recordtype eprints
spelling ukm-71122016-12-14T06:43:07Z http://journalarticle.ukm.my/7112/ Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu Nur Aisyah Mohamad, Zamri Mahamod, Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap kemahiran meta kognitif pelajar tingkatan empat ketika ketika mempelajari Bahasa Melayu. Seramai 299 pelajar tingkatan empat di lapan buah sekolah menengah kebangsaan dan agama di daerah Pasir Mas, Kelantan dijadikan responden kajian. Pelajar dipilih secara rawak mudah. Soal selidik digunakan bagi mengumpul data. Data dianalisis secara deskriptif untuk mendapatkan nilai peratusan, min, sisihan piawai dan tahap meta kognitif murid. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelajar memiliki kemahiran meta kognitif yang tinggi dalam pembelajaran Bahasa Melayu. Pelajar menggunakan kemahiran memantau, menilai dan regulasi ketika mempelajari Bahasa Melayu. Dengan kesedaran kemahiran meta kognitif yang tinggi, secara tidak langsung menarik minat pelajar untuk belajar Bahasa Melayu dan seterusnya meningkatkan pencapaian Bahasa Melayu mereka. Oleh itu, setiap guru Bahasa Melayu perlu mengeksploitasi kemahiran meta kognitif pelajar supaya mereka berminat dan bermotivasi untuk mempelajari Bahasa Melayu. Penerbit UKM 2014-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7112/1/41-47_Zamri_et_al.UKM.pdf Nur Aisyah Mohamad, and Zamri Mahamod, (2014) Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 4 (1). pp. 41-47. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap kemahiran meta kognitif pelajar tingkatan empat ketika ketika mempelajari Bahasa Melayu. Seramai 299 pelajar tingkatan empat di lapan buah sekolah menengah kebangsaan dan agama di daerah Pasir Mas, Kelantan dijadikan responden kajian. Pelajar dipilih secara rawak mudah. Soal selidik digunakan bagi mengumpul data. Data dianalisis secara deskriptif untuk mendapatkan nilai peratusan, min, sisihan piawai dan tahap meta kognitif murid. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelajar memiliki kemahiran meta kognitif yang tinggi dalam pembelajaran Bahasa Melayu. Pelajar menggunakan kemahiran memantau, menilai dan regulasi ketika mempelajari Bahasa Melayu. Dengan kesedaran kemahiran meta kognitif yang tinggi, secara tidak langsung menarik minat pelajar untuk belajar Bahasa Melayu dan seterusnya meningkatkan pencapaian Bahasa Melayu mereka. Oleh itu, setiap guru Bahasa Melayu perlu mengeksploitasi kemahiran meta kognitif pelajar supaya mereka berminat dan bermotivasi untuk mempelajari Bahasa Melayu.
format Article
author Nur Aisyah Mohamad,
Zamri Mahamod,
spellingShingle Nur Aisyah Mohamad,
Zamri Mahamod,
Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu
author_facet Nur Aisyah Mohamad,
Zamri Mahamod,
author_sort Nur Aisyah Mohamad,
title Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu
title_short Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu
title_full Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu
title_fullStr Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu
title_full_unstemmed Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu
title_sort tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa melayu
publisher Penerbit UKM
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/7112/
http://journalarticle.ukm.my/7112/
http://journalarticle.ukm.my/7112/1/41-47_Zamri_et_al.UKM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:48:48Z
last_indexed 2023-09-18T19:48:48Z
_version_ 1777406080343605248