Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran bahasa Melayu di Sekolah Menengah

Penggunaan bahan sastera terkandung di dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu. Justeru, kajian tentang penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di Selangor khususnya zon Puchong dalam peringkat sekolah menengah ini dijalankan bagi tujuan untuk mengkaji persepsi guru terhadap p...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Shamsudin Othman, Ghazali Lateh, Nurul Faidzah Ab. Hadi
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/7114/
http://journalarticle.ukm.my/7114/
http://journalarticle.ukm.my/7114/1/59-64_Shamsudin_et_al.UPM.pdf
id ukm-7114
recordtype eprints
spelling ukm-71142016-12-14T06:43:07Z http://journalarticle.ukm.my/7114/ Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran bahasa Melayu di Sekolah Menengah Shamsudin Othman, Ghazali Lateh, Nurul Faidzah Ab. Hadi, Penggunaan bahan sastera terkandung di dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu. Justeru, kajian tentang penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di Selangor khususnya zon Puchong dalam peringkat sekolah menengah ini dijalankan bagi tujuan untuk mengkaji persepsi guru terhadap penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu dan melihat sejauh mana keupayaan penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Kajian ini seterusnya turut mengkaji dan mengenal pasti masalah pelaksanaan penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Kajian ini telah dilaksanakan kepada 118 orang guru peringkat menengah yang mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu di Zon Puchong, Selangor. Data dikumpulkan daripada soal selidik yang diedarkan kepada semua guru Bahasa Melayu sekolah menengah. Data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS). Statistik deskriptif telah dilakukan untuk memperoleh peratus, min dan sisihan piawai. Selain itu, data juga dipersembahkan dalam bentuk jadual dan carta. Hasil kajian mendapati sebilangan besar responden menunjukkan persepsi yang positif tentang penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu khususnya daripada aspek keindahan sastera yang merujuk kepada bentuk perulangan dan perbandingan. Kebanyakan responden juga didapati berjaya mengaplikasi gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Namun demikian masih terdapat sebilangan kecil responden mengalami kesukaran mengaplikasi gaya bahasa sastera dalam pengajarannya. Penerbit UKM 2014-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7114/1/59-64_Shamsudin_et_al.UPM.pdf Shamsudin Othman, and Ghazali Lateh, and Nurul Faidzah Ab. Hadi, (2014) Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran bahasa Melayu di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 4 (1). pp. 59-64. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Penggunaan bahan sastera terkandung di dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu. Justeru, kajian tentang penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di Selangor khususnya zon Puchong dalam peringkat sekolah menengah ini dijalankan bagi tujuan untuk mengkaji persepsi guru terhadap penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu dan melihat sejauh mana keupayaan penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Kajian ini seterusnya turut mengkaji dan mengenal pasti masalah pelaksanaan penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Kajian ini telah dilaksanakan kepada 118 orang guru peringkat menengah yang mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu di Zon Puchong, Selangor. Data dikumpulkan daripada soal selidik yang diedarkan kepada semua guru Bahasa Melayu sekolah menengah. Data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS). Statistik deskriptif telah dilakukan untuk memperoleh peratus, min dan sisihan piawai. Selain itu, data juga dipersembahkan dalam bentuk jadual dan carta. Hasil kajian mendapati sebilangan besar responden menunjukkan persepsi yang positif tentang penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu khususnya daripada aspek keindahan sastera yang merujuk kepada bentuk perulangan dan perbandingan. Kebanyakan responden juga didapati berjaya mengaplikasi gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Namun demikian masih terdapat sebilangan kecil responden mengalami kesukaran mengaplikasi gaya bahasa sastera dalam pengajarannya.
format Article
author Shamsudin Othman,
Ghazali Lateh,
Nurul Faidzah Ab. Hadi,
spellingShingle Shamsudin Othman,
Ghazali Lateh,
Nurul Faidzah Ab. Hadi,
Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran bahasa Melayu di Sekolah Menengah
author_facet Shamsudin Othman,
Ghazali Lateh,
Nurul Faidzah Ab. Hadi,
author_sort Shamsudin Othman,
title Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran bahasa Melayu di Sekolah Menengah
title_short Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran bahasa Melayu di Sekolah Menengah
title_full Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran bahasa Melayu di Sekolah Menengah
title_fullStr Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran bahasa Melayu di Sekolah Menengah
title_full_unstemmed Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran bahasa Melayu di Sekolah Menengah
title_sort penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran bahasa melayu di sekolah menengah
publisher Penerbit UKM
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/7114/
http://journalarticle.ukm.my/7114/
http://journalarticle.ukm.my/7114/1/59-64_Shamsudin_et_al.UPM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:48:48Z
last_indexed 2023-09-18T19:48:48Z
_version_ 1777406080646643712