Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam

Artikel ini bertujuan mengenalpasti tahap penerimaan guru dan pelajar terhadap penggunaan telefon bimbit sebagai m-pembelajaran dalam Pendidikan Islam. Tumpuan kajian adalah untuk melihat beberapa aspek, iaitu (1) apakah jenis telefon bimbit yang digunakan; (2) penggunaan aplikasi dalam telefon bimb...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Aliff Nawi, Mohd Isa Hamzah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/7542/
http://journalarticle.ukm.my/7542/
http://journalarticle.ukm.my/7542/1/50.pdf
id ukm-7542
recordtype eprints
spelling ukm-75422016-12-14T06:44:25Z http://journalarticle.ukm.my/7542/ Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam Aliff Nawi, Mohd Isa Hamzah, Artikel ini bertujuan mengenalpasti tahap penerimaan guru dan pelajar terhadap penggunaan telefon bimbit sebagai m-pembelajaran dalam Pendidikan Islam. Tumpuan kajian adalah untuk melihat beberapa aspek, iaitu (1) apakah jenis telefon bimbit yang digunakan; (2) penggunaan aplikasi dalam telefon bimbit; (3) aktiviti pembelajaran dalam telefon bimbit; (4) tahap penerimaan telefon bimbit dalam pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini menggunakan statistik deskriptif di mana seramai 32 orang guru terlibat dalam kajian. Dapatan kajian mendapati bahawa m-pembelajaran adalah berpotensi dilaksanakan dalam pendidikan islam. Hal ini demikian adalah disebabkan responden berkemampuan untuk memiliki telefon bimbit yang bersesuaian. Selain itu, mereka juga terdedah dengan penggunaan aktiviti pembelajaran semasa menggunakan telefon bimbit mereka. Kesimpulannya, penggunaan telefon bimbit sebagai alat m-pembelajaran adalah bersesuaian dan wajar untuk digunakan dalam kalangan guru. Cadangan untuk melaksanakan telefon bimbit sebagai m-pembelajaran dalam Pendidikan Islam perlu diterokai. Beberapa cadangan turut dikemukakan untuk memastikan penggunaan telefon dapat memberi kesan yang baik dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7542/1/50.pdf Aliff Nawi, and Mohd Isa Hamzah, (2013) Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 5 (1). pp. 1-10. ISSN 1985-6236 http://www.ukm.my/jiae
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Artikel ini bertujuan mengenalpasti tahap penerimaan guru dan pelajar terhadap penggunaan telefon bimbit sebagai m-pembelajaran dalam Pendidikan Islam. Tumpuan kajian adalah untuk melihat beberapa aspek, iaitu (1) apakah jenis telefon bimbit yang digunakan; (2) penggunaan aplikasi dalam telefon bimbit; (3) aktiviti pembelajaran dalam telefon bimbit; (4) tahap penerimaan telefon bimbit dalam pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini menggunakan statistik deskriptif di mana seramai 32 orang guru terlibat dalam kajian. Dapatan kajian mendapati bahawa m-pembelajaran adalah berpotensi dilaksanakan dalam pendidikan islam. Hal ini demikian adalah disebabkan responden berkemampuan untuk memiliki telefon bimbit yang bersesuaian. Selain itu, mereka juga terdedah dengan penggunaan aktiviti pembelajaran semasa menggunakan telefon bimbit mereka. Kesimpulannya, penggunaan telefon bimbit sebagai alat m-pembelajaran adalah bersesuaian dan wajar untuk digunakan dalam kalangan guru. Cadangan untuk melaksanakan telefon bimbit sebagai m-pembelajaran dalam Pendidikan Islam perlu diterokai. Beberapa cadangan turut dikemukakan untuk memastikan penggunaan telefon dapat memberi kesan yang baik dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam.
format Article
author Aliff Nawi,
Mohd Isa Hamzah,
spellingShingle Aliff Nawi,
Mohd Isa Hamzah,
Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam
author_facet Aliff Nawi,
Mohd Isa Hamzah,
author_sort Aliff Nawi,
title Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam
title_short Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam
title_full Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam
title_fullStr Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam
title_full_unstemmed Tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai M-pembelajaran dalam Pendidikan Islam
title_sort tahap penerimaan penggunaan telefon bimbit sebagai m-pembelajaran dalam pendidikan islam
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2013
url http://journalarticle.ukm.my/7542/
http://journalarticle.ukm.my/7542/
http://journalarticle.ukm.my/7542/1/50.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:49:59Z
last_indexed 2023-09-18T19:49:59Z
_version_ 1777406154648846336