Hubungan antara efikasi kendiri dengan kualiti guru pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan Malaysia
Kajian ini bertujuan untuk meninjau tahap efikasi kendiri (EK), tahap kualiti guru Pendidikan Islam (GPI) sekolah menengah kebangsaan di Semenanjung Malaysia dan hubungan antara dua pemboleh ubah tersebut. Kajian ini adalah berbentuk tinjauan yang menggunakan pendekatan kuantitatif dan soal selidik...
| Main Authors: | , |
|---|---|
| Format: | Article |
| Language: | English |
| Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2013
|
| Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/7545/ http://journalarticle.ukm.my/7545/ http://journalarticle.ukm.my/7545/1/53.pdf |
| id |
ukm-7545 |
|---|---|
| recordtype |
eprints |
| spelling |
ukm-75452016-12-14T06:44:25Z http://journalarticle.ukm.my/7545/ Hubungan antara efikasi kendiri dengan kualiti guru pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan Malaysia Noornajihan Jaafar, Ab. Halim Tamuri, Kajian ini bertujuan untuk meninjau tahap efikasi kendiri (EK), tahap kualiti guru Pendidikan Islam (GPI) sekolah menengah kebangsaan di Semenanjung Malaysia dan hubungan antara dua pemboleh ubah tersebut. Kajian ini adalah berbentuk tinjauan yang menggunakan pendekatan kuantitatif dan soal selidik merupakan instrumen utama kajian. Teknik pensampelan kelompok atas kelompok digunakan bagi menentukan sampel kajian. Saiz sampel yang terlibat dalam kajian ini adalah seramai 544 orang GPI yang mewakili populasi seramai 8562 orang GPI di SMK semenanjung Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan EK GPI dan kualiti GPI masing berada pada tahap sangat tinggi (min=4.32) dan cemerlang (min=4.32). Analisis Pearson pula menunjukkan terdapatnya korelasi yang sederhana dan positif antara EK dengan kualiti GPI (r=0.619). Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7545/1/53.pdf Noornajihan Jaafar, and Ab. Halim Tamuri, (2013) Hubungan antara efikasi kendiri dengan kualiti guru pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan Malaysia. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 5 (1). pp. 41-60. ISSN 1985-6236 http://www.ukm.my/jiae |
| repository_type |
Digital Repository |
| institution_category |
Local University |
| institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
| building |
UKM Institutional Repository |
| collection |
Online Access |
| language |
English |
| description |
Kajian ini bertujuan untuk meninjau tahap efikasi kendiri (EK), tahap kualiti guru Pendidikan Islam (GPI) sekolah menengah kebangsaan di Semenanjung Malaysia dan hubungan antara dua pemboleh ubah tersebut. Kajian ini adalah berbentuk tinjauan yang menggunakan pendekatan kuantitatif dan soal selidik merupakan instrumen utama kajian. Teknik pensampelan kelompok atas kelompok digunakan bagi menentukan sampel kajian. Saiz sampel yang terlibat dalam kajian ini adalah seramai 544 orang GPI yang mewakili populasi seramai 8562 orang GPI di SMK semenanjung Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan EK GPI dan kualiti GPI masing berada pada tahap sangat tinggi (min=4.32) dan cemerlang (min=4.32). Analisis Pearson pula menunjukkan terdapatnya korelasi yang sederhana dan positif antara EK dengan kualiti GPI (r=0.619). |
| format |
Article |
| author |
Noornajihan Jaafar, Ab. Halim Tamuri, |
| spellingShingle |
Noornajihan Jaafar, Ab. Halim Tamuri, Hubungan antara efikasi kendiri dengan kualiti guru pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan Malaysia |
| author_facet |
Noornajihan Jaafar, Ab. Halim Tamuri, |
| author_sort |
Noornajihan Jaafar, |
| title |
Hubungan antara efikasi kendiri dengan kualiti guru pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan Malaysia |
| title_short |
Hubungan antara efikasi kendiri dengan kualiti guru pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan Malaysia |
| title_full |
Hubungan antara efikasi kendiri dengan kualiti guru pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan Malaysia |
| title_fullStr |
Hubungan antara efikasi kendiri dengan kualiti guru pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan Malaysia |
| title_full_unstemmed |
Hubungan antara efikasi kendiri dengan kualiti guru pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan Malaysia |
| title_sort |
hubungan antara efikasi kendiri dengan kualiti guru pendidikan islam sekolah menengah kebangsaan malaysia |
| publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
| publishDate |
2013 |
| url |
http://journalarticle.ukm.my/7545/ http://journalarticle.ukm.my/7545/ http://journalarticle.ukm.my/7545/1/53.pdf |
| first_indexed |
2023-09-18T19:49:59Z |
| last_indexed |
2023-09-18T19:49:59Z |
| _version_ |
1777406155081908224 |