Persepsi guru terhadap penggunaan bahan bantu mengajar berasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran j-QAF
Artikel ini membincangkan tahap penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) berasaskan teknologi multimedia (TMm) dalam pengajaran guru j-QAF. Dalam meningkat kualiti pengajaran dan pembelajaran, penggunaan BBM berasaskan TMm dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) dilihat amat efektif dan sesuai kep...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia
2010
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/783/ http://journalarticle.ukm.my/783/ http://journalarticle.ukm.my/783/1/20.pdf |
id |
ukm-783 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-7832016-12-14T06:28:09Z http://journalarticle.ukm.my/783/ Persepsi guru terhadap penggunaan bahan bantu mengajar berasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran j-QAF Siti Fatimah Ahmad, Ab. Halim Tamuri, Artikel ini membincangkan tahap penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) berasaskan teknologi multimedia (TMm) dalam pengajaran guru j-QAF. Dalam meningkat kualiti pengajaran dan pembelajaran, penggunaan BBM berasaskan TMm dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) dilihat amat efektif dan sesuai kepada para pendidik. Artikel ini menjelaskan dapatan kajian berkaitan persepsi guru-guru j-QAF terhadap penggunaan BBM berasaskan TMm dalam pengajaran mereka . Kajian ini menggunakan satu set borang soal selidik yang diberikan secara rawak kepada 270 orang guru j-QAF yang mengajar di sekolah-sekolah rendah di Sarawak. Data dianalisa secara deskriptif bagi mencari taburan kekerapan, peratusan dan min. Ujian t juga dijalankan untuk melihat perbezaaan antara jantina, lokasi sekolah dan bidang penghkususan. Hasil kajian mendapati bahawa guru j-QAF mempunyai persepsi yang tinggi terhadap penggunaan BBM berasaskan TMm dalam pengajaran secara umum dengan nilai purata min 4.00. Kajian ini juga mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan persepsi penggunaan BBM berasaskan TMm dalam kalangan guru berdasarkan jantina, lokasi sekolah dan bidang pengkhususan mereka. Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia 2010 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/783/1/20.pdf Siti Fatimah Ahmad, and Ab. Halim Tamuri, (2010) Persepsi guru terhadap penggunaan bahan bantu mengajar berasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran j-QAF. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 2 (2). pp. 53-64. ISSN 1985-6236 http://www.ukm.my/jiae/pdf/20.pdf |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Artikel ini membincangkan tahap penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) berasaskan teknologi multimedia (TMm) dalam pengajaran guru j-QAF. Dalam meningkat kualiti pengajaran dan pembelajaran, penggunaan BBM berasaskan TMm dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) dilihat amat efektif dan sesuai kepada para pendidik. Artikel ini menjelaskan dapatan kajian berkaitan persepsi guru-guru j-QAF terhadap penggunaan BBM berasaskan TMm dalam pengajaran mereka . Kajian ini menggunakan satu set borang soal selidik yang diberikan secara rawak kepada 270 orang guru j-QAF yang mengajar di sekolah-sekolah rendah di Sarawak. Data dianalisa secara deskriptif bagi mencari taburan kekerapan, peratusan dan min. Ujian t juga dijalankan untuk melihat perbezaaan antara jantina, lokasi sekolah dan bidang penghkususan. Hasil kajian mendapati bahawa guru j-QAF mempunyai persepsi yang tinggi terhadap penggunaan BBM berasaskan TMm dalam pengajaran secara umum dengan nilai purata min 4.00. Kajian ini juga mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan persepsi penggunaan BBM berasaskan TMm dalam kalangan guru berdasarkan jantina, lokasi sekolah dan bidang pengkhususan mereka. |
format |
Article |
author |
Siti Fatimah Ahmad, Ab. Halim Tamuri, |
spellingShingle |
Siti Fatimah Ahmad, Ab. Halim Tamuri, Persepsi guru terhadap penggunaan bahan bantu mengajar berasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran j-QAF |
author_facet |
Siti Fatimah Ahmad, Ab. Halim Tamuri, |
author_sort |
Siti Fatimah Ahmad, |
title |
Persepsi guru terhadap penggunaan bahan bantu mengajar berasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran j-QAF |
title_short |
Persepsi guru terhadap penggunaan bahan bantu mengajar berasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran j-QAF |
title_full |
Persepsi guru terhadap penggunaan bahan bantu mengajar berasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran j-QAF |
title_fullStr |
Persepsi guru terhadap penggunaan bahan bantu mengajar berasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran j-QAF |
title_full_unstemmed |
Persepsi guru terhadap penggunaan bahan bantu mengajar berasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran j-QAF |
title_sort |
persepsi guru terhadap penggunaan bahan bantu mengajar berasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran j-qaf |
publisher |
Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2010 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/783/ http://journalarticle.ukm.my/783/ http://journalarticle.ukm.my/783/1/20.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:31:46Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:31:46Z |
_version_ |
1777405008062447616 |