Memahami keinginan pelancong Malaysia melancong ke Bandaraya Ho Chin Minh, Vietnam - Faktor pemilihan agensi pelancongan
Pelancongan antarabangsa cenderung membawa kepada kemajuan in situ dan juga pembangunan negara tuan rumah dalam jangka masa panjang. Malaysia kini semakin peka kepada keperluan mewujudkan keselesaan sepanjang perjalanan bagi pelancong antarabangsa melalui agensi pelancongan terpilih. Memandangkan...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/7871/ http://journalarticle.ukm.my/7871/ http://journalarticle.ukm.my/7871/1/14x.geografia-okt14-Rosniza_Aznie_etal-edam2.pdf |
id |
ukm-7871 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-78712016-12-14T06:45:29Z http://journalarticle.ukm.my/7871/ Memahami keinginan pelancong Malaysia melancong ke Bandaraya Ho Chin Minh, Vietnam - Faktor pemilihan agensi pelancongan Rosniza Aznie Hj. Che Rose, Na‘asah Nasaruddin, Rosmiza Mohd Zainol, Novel Lyndon, Pelancongan antarabangsa cenderung membawa kepada kemajuan in situ dan juga pembangunan negara tuan rumah dalam jangka masa panjang. Malaysia kini semakin peka kepada keperluan mewujudkan keselesaan sepanjang perjalanan bagi pelancong antarabangsa melalui agensi pelancongan terpilih. Memandangkan meningkatnya kunjungan masyarakat Malaysia ke Ho Chin Minh, Vietnam bagi pelbagai tujuan pelancongan ekoran wujudnya laluan tambahan penerbangan tambang murah artikel ini membincangkan proses pemilihan agensi pelancongan dalam kalangan masyarakat Malaysia yang berkunjung ke Ho Chin Minh. Data untuk kajian ini dikumpulkan pada 2011 hingga 2013 melalui edaran borang soal selidik di pintu keluar Ho Chin Minh iaitu di Lapangan Antarabangsa Tan Son Nhat yang melibatkan 289 responden yang pernah menggunakan perkhidmatan agensi pelancongan. Hasil analisis merumuskan empat penemuan utama: (1) imej dan gambaran negatif sebelum lawatan kepada keterujaan lawatan semula dalam kalangan pelancong; (2) kepercayaan dan kemudahsampaian maklumat dan hubungan di antara pelancong dengan pihak agensi pelancongan merupakan faktor utama pemilihan di samping penawaran harga; (3) persepsi dan penerimaan pelancong terhadap penawaran sebenar yang diberikan oleh agensi pelancongan adalah pada kadar sederhana hingga hebat; dan (4) bandaraya Ho Chin Minh merupakan destinasi pelancongan selamat bagi tujuan pelancongan ulangan yang boleh dijalankan tanpa penglibatan agensi pelancongan. Kesimpulannya, dapatan ini dapat di manfaatkan oleh pihak berkepentingan terutamanya organisasi berasaskan sektor pelancongan dan hospitaliti dan masyarakat umum yang sedang memilih destinasi sesuai untuk melancong. Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7871/1/14x.geografia-okt14-Rosniza_Aznie_etal-edam2.pdf Rosniza Aznie Hj. Che Rose, and Na‘asah Nasaruddin, and Rosmiza Mohd Zainol, and Novel Lyndon, (2014) Memahami keinginan pelancong Malaysia melancong ke Bandaraya Ho Chin Minh, Vietnam - Faktor pemilihan agensi pelancongan. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 10 (5). pp. 159-167. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Pelancongan antarabangsa cenderung membawa kepada kemajuan in situ dan juga pembangunan negara tuan rumah
dalam jangka masa panjang. Malaysia kini semakin peka kepada keperluan mewujudkan keselesaan sepanjang
perjalanan bagi pelancong antarabangsa melalui agensi pelancongan terpilih. Memandangkan meningkatnya
kunjungan masyarakat Malaysia ke Ho Chin Minh, Vietnam bagi pelbagai tujuan pelancongan ekoran wujudnya
laluan tambahan penerbangan tambang murah artikel ini membincangkan proses pemilihan agensi pelancongan
dalam kalangan masyarakat Malaysia yang berkunjung ke Ho Chin Minh. Data untuk kajian ini dikumpulkan pada
2011 hingga 2013 melalui edaran borang soal selidik di pintu keluar Ho Chin Minh iaitu di Lapangan Antarabangsa
Tan Son Nhat yang melibatkan 289 responden yang pernah menggunakan perkhidmatan agensi pelancongan. Hasil
analisis merumuskan empat penemuan utama: (1) imej dan gambaran negatif sebelum lawatan kepada keterujaan
lawatan semula dalam kalangan pelancong; (2) kepercayaan dan kemudahsampaian maklumat dan hubungan di
antara pelancong dengan pihak agensi pelancongan merupakan faktor utama pemilihan di samping penawaran harga;
(3) persepsi dan penerimaan pelancong terhadap penawaran sebenar yang diberikan oleh agensi pelancongan adalah
pada kadar sederhana hingga hebat; dan (4) bandaraya Ho Chin Minh merupakan destinasi pelancongan selamat
bagi tujuan pelancongan ulangan yang boleh dijalankan tanpa penglibatan agensi pelancongan. Kesimpulannya,
dapatan ini dapat di manfaatkan oleh pihak berkepentingan terutamanya organisasi berasaskan sektor pelancongan
dan hospitaliti dan masyarakat umum yang sedang memilih destinasi sesuai untuk melancong. |
format |
Article |
author |
Rosniza Aznie Hj. Che Rose, Na‘asah Nasaruddin, Rosmiza Mohd Zainol, Novel Lyndon, |
spellingShingle |
Rosniza Aznie Hj. Che Rose, Na‘asah Nasaruddin, Rosmiza Mohd Zainol, Novel Lyndon, Memahami keinginan pelancong Malaysia melancong ke Bandaraya Ho Chin Minh, Vietnam - Faktor pemilihan agensi pelancongan |
author_facet |
Rosniza Aznie Hj. Che Rose, Na‘asah Nasaruddin, Rosmiza Mohd Zainol, Novel Lyndon, |
author_sort |
Rosniza Aznie Hj. Che Rose, |
title |
Memahami keinginan pelancong Malaysia melancong ke Bandaraya
Ho Chin Minh, Vietnam - Faktor pemilihan agensi pelancongan |
title_short |
Memahami keinginan pelancong Malaysia melancong ke Bandaraya
Ho Chin Minh, Vietnam - Faktor pemilihan agensi pelancongan |
title_full |
Memahami keinginan pelancong Malaysia melancong ke Bandaraya
Ho Chin Minh, Vietnam - Faktor pemilihan agensi pelancongan |
title_fullStr |
Memahami keinginan pelancong Malaysia melancong ke Bandaraya
Ho Chin Minh, Vietnam - Faktor pemilihan agensi pelancongan |
title_full_unstemmed |
Memahami keinginan pelancong Malaysia melancong ke Bandaraya
Ho Chin Minh, Vietnam - Faktor pemilihan agensi pelancongan |
title_sort |
memahami keinginan pelancong malaysia melancong ke bandaraya
ho chin minh, vietnam - faktor pemilihan agensi pelancongan |
publisher |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi |
publishDate |
2014 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/7871/ http://journalarticle.ukm.my/7871/ http://journalarticle.ukm.my/7871/1/14x.geografia-okt14-Rosniza_Aznie_etal-edam2.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:50:51Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:50:51Z |
_version_ |
1777406209306918912 |