Pembelajaran berasaskan penghasilan penceritaan digital multimedia bagi menganalisis novel bahasa Melayu

Kajian ini, memberi tumpuan dalam aplikasi penggunaan strategi pembelajaran melalui projek multimedia menerusi penceritaan digital dalam membantu pelajar menguasai kemahiran menganalisis novel bahasa Melayu tingkatan tiga. Reka bentuk kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah kualitatif iaitu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rafiza Abdul Razak
Format: Article
Language:English
Published: penerbit ukm 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/7995/
http://journalarticle.ukm.my/7995/
http://journalarticle.ukm.my/7995/1/5RAFIZA.pdf
Description
Summary:Kajian ini, memberi tumpuan dalam aplikasi penggunaan strategi pembelajaran melalui projek multimedia menerusi penceritaan digital dalam membantu pelajar menguasai kemahiran menganalisis novel bahasa Melayu tingkatan tiga. Reka bentuk kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah kualitatif iaitu kaedah temu bual semi-struktur dan bukti dokumen. Hasil kajian mendapati pembelajaran berasaskan projek multimedia dalam menghasilkan penceritaan digital multimedia dapat memotivasikan pelajar, mewujudkan pembelajaran yang bermakna, meningkatkan pemahaman dan pencapaian serta kreativiti pelajar. Justeru, hasil kajian ini menyokong pendekatan teknologi penceritaan digital sememangnya sesuai digunakan untuk meningkatkan pemahaman P&P Komsas Bahasa Melayu.