Perkembangan dan masalah pembelajaran al-Quran dalam program j-QAF di Malaysia
Malaysia telah berusaha keras mewujudkan budaya al-Quran dalam sistem pendidikan.Usaha ini terbukti dengan pengenalan satu program yang mengenengahkan ilmu al-Quran sebagai asas dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Program tersebut dinamakan sebagai program j-QAF dan diperkenalkan di sekolah-...
| Main Authors: | , , |
|---|---|
| Format: | Article |
| Language: | English |
| Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2014
|
| Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/8166/ http://journalarticle.ukm.my/8166/ http://journalarticle.ukm.my/8166/1/7711-20069-1-SM.pdf |
| Summary: | Malaysia telah berusaha keras mewujudkan budaya al-Quran dalam sistem pendidikan.Usaha ini terbukti dengan
pengenalan satu program yang mengenengahkan ilmu al-Quran sebagai asas dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Program tersebut dinamakan sebagai program j-QAF dan diperkenalkan di sekolah-sekolah rendah
kebangsaan seluruh Malaysia. Program j-QAF mula dilaksanakan pada tahun 2005 dengan harapan membina
masyarakat bertamadun dan global berpaksikan ilmu-ilmu al-Quran.Tujuan kertas ini adalah untuk menilai sejauh
mana keberkesanan program j-QAF dalam mencapai objektif utama pelaksanaannya di Malaysia. |
|---|