Perkembangan dan masalah pembelajaran al-Quran dalam program j-QAF di Malaysia

Malaysia telah berusaha keras mewujudkan budaya al-Quran dalam sistem pendidikan.Usaha ini terbukti dengan pengenalan satu program yang mengenengahkan ilmu al-Quran sebagai asas dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Program tersebut dinamakan sebagai program j-QAF dan diperkenalkan di sekolah-...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Daud Ismail, Wan Mohd Khairul Firdaus Wan Khairuldin, Mahadi Mohammad
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/8166/
http://journalarticle.ukm.my/8166/
http://journalarticle.ukm.my/8166/1/7711-20069-1-SM.pdf
id ukm-8166
recordtype eprints
spelling ukm-81662016-12-14T06:46:25Z http://journalarticle.ukm.my/8166/ Perkembangan dan masalah pembelajaran al-Quran dalam program j-QAF di Malaysia Daud Ismail, Wan Mohd Khairul Firdaus Wan Khairuldin, Mahadi Mohammad, Malaysia telah berusaha keras mewujudkan budaya al-Quran dalam sistem pendidikan.Usaha ini terbukti dengan pengenalan satu program yang mengenengahkan ilmu al-Quran sebagai asas dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Program tersebut dinamakan sebagai program j-QAF dan diperkenalkan di sekolah-sekolah rendah kebangsaan seluruh Malaysia. Program j-QAF mula dilaksanakan pada tahun 2005 dengan harapan membina masyarakat bertamadun dan global berpaksikan ilmu-ilmu al-Quran.Tujuan kertas ini adalah untuk menilai sejauh mana keberkesanan program j-QAF dalam mencapai objektif utama pelaksanaannya di Malaysia. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8166/1/7711-20069-1-SM.pdf Daud Ismail, and Wan Mohd Khairul Firdaus Wan Khairuldin, and Mahadi Mohammad, (2014) Perkembangan dan masalah pembelajaran al-Quran dalam program j-QAF di Malaysia. Islamiyyat : Jurnal Antarabangsa Pengajian Islam; International Journal of Islamic Studies, 36 (2). pp. 57-66. ISSN 0216-5636 http://ejournal.ukm.my/islamiyyat/index
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Malaysia telah berusaha keras mewujudkan budaya al-Quran dalam sistem pendidikan.Usaha ini terbukti dengan pengenalan satu program yang mengenengahkan ilmu al-Quran sebagai asas dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Program tersebut dinamakan sebagai program j-QAF dan diperkenalkan di sekolah-sekolah rendah kebangsaan seluruh Malaysia. Program j-QAF mula dilaksanakan pada tahun 2005 dengan harapan membina masyarakat bertamadun dan global berpaksikan ilmu-ilmu al-Quran.Tujuan kertas ini adalah untuk menilai sejauh mana keberkesanan program j-QAF dalam mencapai objektif utama pelaksanaannya di Malaysia.
format Article
author Daud Ismail,
Wan Mohd Khairul Firdaus Wan Khairuldin,
Mahadi Mohammad,
spellingShingle Daud Ismail,
Wan Mohd Khairul Firdaus Wan Khairuldin,
Mahadi Mohammad,
Perkembangan dan masalah pembelajaran al-Quran dalam program j-QAF di Malaysia
author_facet Daud Ismail,
Wan Mohd Khairul Firdaus Wan Khairuldin,
Mahadi Mohammad,
author_sort Daud Ismail,
title Perkembangan dan masalah pembelajaran al-Quran dalam program j-QAF di Malaysia
title_short Perkembangan dan masalah pembelajaran al-Quran dalam program j-QAF di Malaysia
title_full Perkembangan dan masalah pembelajaran al-Quran dalam program j-QAF di Malaysia
title_fullStr Perkembangan dan masalah pembelajaran al-Quran dalam program j-QAF di Malaysia
title_full_unstemmed Perkembangan dan masalah pembelajaran al-Quran dalam program j-QAF di Malaysia
title_sort perkembangan dan masalah pembelajaran al-quran dalam program j-qaf di malaysia
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/8166/
http://journalarticle.ukm.my/8166/
http://journalarticle.ukm.my/8166/1/7711-20069-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:51:42Z
last_indexed 2023-09-18T19:51:42Z
_version_ 1777406262915366912