Sikap pembelajaran terhadap pencapaian kursus Fardhu Ain dalam kalangan Mualaf Cina di Jabatan Agama Islam daerah Kajang
Kajian ini bertujuan untuk melihat profil sikap pembelajaran dengan pencapaian kursus Fardhu Ain dalam kalangan Mualaf Cina di Jabatan Agama Islam Daerah Kajang. Seramai 80 daripada 473 orang Mualaf Cina telah terlibat dalam kajian ini. Statistik deskriptif menggunakan peratusan, min dan sisihan p...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/8170/ http://journalarticle.ukm.my/8170/ http://journalarticle.ukm.my/8170/1/7716-20078-1-SM.pdf |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk melihat profil sikap pembelajaran dengan pencapaian kursus Fardhu Ain dalam kalangan
Mualaf Cina di Jabatan Agama Islam Daerah Kajang. Seramai 80 daripada 473 orang Mualaf Cina telah terlibat
dalam kajian ini. Statistik deskriptif menggunakan peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk analisis taburan.
Ujian t digunakan untuk melihat perbezaan manakala kolerasi Pearson untuk melihat hubungan antara pemboleh ubah
sikap pembelajaran dengan pencapaian kursus Fardhu Ain. Hasil kajian mendapati Mualaf yang menjadi responden
kajian ini mempunyai sikap pembelajaran yang tinggi, mereka secara keseluruhannya mencapai keputusan yang baik
dalam kursus Fardhu Ain, tidak terdapat perbezaan yang signifikan sikap pembelajaran berdasarkan gender dan
kajian ini juga mendapati tidak terdapat hubungan yang signifikan antara sikap pembelajaran dengan pencapaian
kursus Fardhu Ain. |
---|