Pelaksanaan kemahiran berfikir kreatif dan kritis dalam pengajaran dan pembelajaran KOMSAS di Sekolah Menengah

Kajian ini meninjau pelaksanaan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK) dalam pengajaran dan pembelajaran KOMSAS di sekolah menengah daerah Petaling. Responden kajian ini terdiri daripada 40 orang guru dan 120 orang pelajar di tiga buah sekolah iaitu sebuah sekolah lelaki, sekolah peremp...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Chew, Fong Peng, Shashipriya Nadaraja
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/8183/
http://journalarticle.ukm.my/8183/
http://journalarticle.ukm.my/8183/1/10-24_Chew_et_al.UM.pdf
id ukm-8183
recordtype eprints
spelling ukm-81832016-12-14T06:46:28Z http://journalarticle.ukm.my/8183/ Pelaksanaan kemahiran berfikir kreatif dan kritis dalam pengajaran dan pembelajaran KOMSAS di Sekolah Menengah Chew, Fong Peng Shashipriya Nadaraja, Kajian ini meninjau pelaksanaan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK) dalam pengajaran dan pembelajaran KOMSAS di sekolah menengah daerah Petaling. Responden kajian ini terdiri daripada 40 orang guru dan 120 orang pelajar di tiga buah sekolah iaitu sebuah sekolah lelaki, sekolah perempuan dan sekolah campuran. Borang soal selidik diedarkan kepada responden kajian. Hasil kajian menunjukkan bahawa pengaplikasian kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dari segi pelaksanaan adalah memuaskan. Namun begitu, responden guru tidak dapat menilai keberkesanan KBKK dalam pengajaran dan pembelajaran (min 34.4, SP 3.34). Dari segi masalah penerapan KBKK, responden guru bersetuju (min 3.95, SP .74) bahawa pelajar mengambil masa yang agak panjang untuk mengaplikasikan kemahiran berfikir dalam proses pembelajaran KOMSAS. Ujian–t menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara pelaksanaan KBKK dalam pembelajaran mengikut jantina t(120)=.91; p=.05 dan aliran t(120)=.3.41:p=.03). Ujian Anova Sehala yang dijalankan pula menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan F(3,116)=2.60; p=.05) bagi pelaksanaan KBKK dalam pengajaran dan pembelajaran KOMSAS mengikut kaum. Ini bermakna bahawa aspek jantina, aliran dan kaum mempengaruhi pelaksanaan KBKK dalam pembelajaran KOMSAS. Justeru pihak pelaksana harus mengambil kira ketiga-tiga aspek itu dalam penerapan KBKK semasa pengajaran dan pembelajaran KOMSAS di sekolah untuk mencapai hasil pembelajaran yang optima. Penerbit UKM 2014-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8183/1/10-24_Chew_et_al.UM.pdf Chew, Fong Peng and Shashipriya Nadaraja, (2014) Pelaksanaan kemahiran berfikir kreatif dan kritis dalam pengajaran dan pembelajaran KOMSAS di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 4 (2). pp. 10-24. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini meninjau pelaksanaan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK) dalam pengajaran dan pembelajaran KOMSAS di sekolah menengah daerah Petaling. Responden kajian ini terdiri daripada 40 orang guru dan 120 orang pelajar di tiga buah sekolah iaitu sebuah sekolah lelaki, sekolah perempuan dan sekolah campuran. Borang soal selidik diedarkan kepada responden kajian. Hasil kajian menunjukkan bahawa pengaplikasian kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dari segi pelaksanaan adalah memuaskan. Namun begitu, responden guru tidak dapat menilai keberkesanan KBKK dalam pengajaran dan pembelajaran (min 34.4, SP 3.34). Dari segi masalah penerapan KBKK, responden guru bersetuju (min 3.95, SP .74) bahawa pelajar mengambil masa yang agak panjang untuk mengaplikasikan kemahiran berfikir dalam proses pembelajaran KOMSAS. Ujian–t menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara pelaksanaan KBKK dalam pembelajaran mengikut jantina t(120)=.91; p=.05 dan aliran t(120)=.3.41:p=.03). Ujian Anova Sehala yang dijalankan pula menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan F(3,116)=2.60; p=.05) bagi pelaksanaan KBKK dalam pengajaran dan pembelajaran KOMSAS mengikut kaum. Ini bermakna bahawa aspek jantina, aliran dan kaum mempengaruhi pelaksanaan KBKK dalam pembelajaran KOMSAS. Justeru pihak pelaksana harus mengambil kira ketiga-tiga aspek itu dalam penerapan KBKK semasa pengajaran dan pembelajaran KOMSAS di sekolah untuk mencapai hasil pembelajaran yang optima.
format Article
author Chew, Fong Peng
Shashipriya Nadaraja,
spellingShingle Chew, Fong Peng
Shashipriya Nadaraja,
Pelaksanaan kemahiran berfikir kreatif dan kritis dalam pengajaran dan pembelajaran KOMSAS di Sekolah Menengah
author_facet Chew, Fong Peng
Shashipriya Nadaraja,
author_sort Chew, Fong Peng
title Pelaksanaan kemahiran berfikir kreatif dan kritis dalam pengajaran dan pembelajaran KOMSAS di Sekolah Menengah
title_short Pelaksanaan kemahiran berfikir kreatif dan kritis dalam pengajaran dan pembelajaran KOMSAS di Sekolah Menengah
title_full Pelaksanaan kemahiran berfikir kreatif dan kritis dalam pengajaran dan pembelajaran KOMSAS di Sekolah Menengah
title_fullStr Pelaksanaan kemahiran berfikir kreatif dan kritis dalam pengajaran dan pembelajaran KOMSAS di Sekolah Menengah
title_full_unstemmed Pelaksanaan kemahiran berfikir kreatif dan kritis dalam pengajaran dan pembelajaran KOMSAS di Sekolah Menengah
title_sort pelaksanaan kemahiran berfikir kreatif dan kritis dalam pengajaran dan pembelajaran komsas di sekolah menengah
publisher Penerbit UKM
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/8183/
http://journalarticle.ukm.my/8183/
http://journalarticle.ukm.my/8183/1/10-24_Chew_et_al.UM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:51:44Z
last_indexed 2023-09-18T19:51:44Z
_version_ 1777406265085919232