Hubungan sosial dan perniagaan kecil-kecilan di Malaysia - tingkah laku inovatif usahawan wanita atas talian
Keusahawanan atas talian di Malaysia kini semakin terkenal dalam kalangan usahawan wanita di Malaysia, khususnya dalam perniagaan yang berbentuk secara kecil-kecilan. Penggunaan internet merupakan asas bagi usahawan wanita tersebut untuk memula dan meneruskan aktiviti keusahawanan mereka. Kejayaan...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/8343/ http://journalarticle.ukm.my/8343/ http://journalarticle.ukm.my/8343/1/21x.geografia-nov14-Gusniar_et_al-new-edam1.pdf |
id |
ukm-8343 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-83432016-12-14T06:46:58Z http://journalarticle.ukm.my/8343/ Hubungan sosial dan perniagaan kecil-kecilan di Malaysia - tingkah laku inovatif usahawan wanita atas talian Gusniar Nurdin, Geraldine K.L. Chan, Sivapalan Selvadurai, Suraiya Ishak, Keusahawanan atas talian di Malaysia kini semakin terkenal dalam kalangan usahawan wanita di Malaysia, khususnya dalam perniagaan yang berbentuk secara kecil-kecilan. Penggunaan internet merupakan asas bagi usahawan wanita tersebut untuk memula dan meneruskan aktiviti keusahawanan mereka. Kejayaan atau kegagalan penglibatan dalam bidang keusahawan ini boleh bergantung kepada tingkah laku inovatif usahawan wanita dalam membentuk hubungan sosial dengan ahli keluarga, rakan, pekerja, pelanggan dan pembekal yang memberi manfaat yang menguntungkan kepada mereka dari segi material dan bukan material. Hubungan sosial itu bersifat konvensional dan bukan konvensional. Hubungan konvensional adalah hubungan yang dibentuk secara bersemuka manakala hubungan bukan konvensional dibentuk atas talian yang tidak memerlukan pertemuan bersemuka. Tujuan artikel ini meneliti tingkahlaku inovatif yang ditunjukkan oleh sebilangan usahawan wanita atas talian dalam membentuk dan memantapkan dua jenis hubungan sosial tersebut. Wanita tersebut terlibat dalam perniagaan secara kecil-kecilan di Lembah Kelang, Malaysia. Kajian kualitatif dengan temubual separa-struktur sebagai kaedah mengumpul data dan analisis tematik telah dijalankan. Secara keseluruhan, hasil kajian mendapati jalinan hubungan sosial yang kompleks samada bersifat konvensional ataupun tidak telah dibentuk dan dimantap oleh usahawan wanita yang dikaji itu demi tujuan perniagaan. Hubungan sosial dijalin dan dimantapkan dengan ahli keluarga, rakan, pelanggan, ejen, pembekal dan pesaing wanita tersebut. Jalinan hubungan itu telah menyumbang kepada perkembangan dan pemantapan perniagaan wanita tersebut dari permulaan penglibatan sehingga ke hari ini. Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2014-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8343/1/21x.geografia-nov14-Gusniar_et_al-new-edam1.pdf Gusniar Nurdin, and Geraldine K.L. Chan, and Sivapalan Selvadurai, and Suraiya Ishak, (2014) Hubungan sosial dan perniagaan kecil-kecilan di Malaysia - tingkah laku inovatif usahawan wanita atas talian. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 10 (6). pp. 206-218. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Keusahawanan atas talian di Malaysia kini semakin terkenal dalam kalangan usahawan wanita di Malaysia,
khususnya dalam perniagaan yang berbentuk secara kecil-kecilan. Penggunaan internet merupakan asas bagi
usahawan wanita tersebut untuk memula dan meneruskan aktiviti keusahawanan mereka. Kejayaan atau kegagalan
penglibatan dalam bidang keusahawan ini boleh bergantung kepada tingkah laku inovatif usahawan wanita dalam
membentuk hubungan sosial dengan ahli keluarga, rakan, pekerja, pelanggan dan pembekal yang memberi manfaat
yang menguntungkan kepada mereka dari segi material dan bukan material. Hubungan sosial itu bersifat
konvensional dan bukan konvensional. Hubungan konvensional adalah hubungan yang dibentuk secara bersemuka
manakala hubungan bukan konvensional dibentuk atas talian yang tidak memerlukan pertemuan bersemuka. Tujuan
artikel ini meneliti tingkahlaku inovatif yang ditunjukkan oleh sebilangan usahawan wanita atas talian dalam
membentuk dan memantapkan dua jenis hubungan sosial tersebut. Wanita tersebut terlibat dalam perniagaan secara
kecil-kecilan di Lembah Kelang, Malaysia. Kajian kualitatif dengan temubual separa-struktur sebagai kaedah
mengumpul data dan analisis tematik telah dijalankan. Secara keseluruhan, hasil kajian mendapati jalinan hubungan
sosial yang kompleks samada bersifat konvensional ataupun tidak telah dibentuk dan dimantap oleh usahawan
wanita yang dikaji itu demi tujuan perniagaan. Hubungan sosial dijalin dan dimantapkan dengan ahli keluarga,
rakan, pelanggan, ejen, pembekal dan pesaing wanita tersebut. Jalinan hubungan itu telah menyumbang kepada
perkembangan dan pemantapan perniagaan wanita tersebut dari permulaan penglibatan sehingga ke hari ini. |
format |
Article |
author |
Gusniar Nurdin, Geraldine K.L. Chan, Sivapalan Selvadurai, Suraiya Ishak, |
spellingShingle |
Gusniar Nurdin, Geraldine K.L. Chan, Sivapalan Selvadurai, Suraiya Ishak, Hubungan sosial dan perniagaan kecil-kecilan di Malaysia - tingkah laku inovatif usahawan wanita atas talian |
author_facet |
Gusniar Nurdin, Geraldine K.L. Chan, Sivapalan Selvadurai, Suraiya Ishak, |
author_sort |
Gusniar Nurdin, |
title |
Hubungan sosial dan perniagaan kecil-kecilan di Malaysia - tingkah
laku inovatif usahawan wanita atas talian |
title_short |
Hubungan sosial dan perniagaan kecil-kecilan di Malaysia - tingkah
laku inovatif usahawan wanita atas talian |
title_full |
Hubungan sosial dan perniagaan kecil-kecilan di Malaysia - tingkah
laku inovatif usahawan wanita atas talian |
title_fullStr |
Hubungan sosial dan perniagaan kecil-kecilan di Malaysia - tingkah
laku inovatif usahawan wanita atas talian |
title_full_unstemmed |
Hubungan sosial dan perniagaan kecil-kecilan di Malaysia - tingkah
laku inovatif usahawan wanita atas talian |
title_sort |
hubungan sosial dan perniagaan kecil-kecilan di malaysia - tingkah
laku inovatif usahawan wanita atas talian |
publisher |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi |
publishDate |
2014 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/8343/ http://journalarticle.ukm.my/8343/ http://journalarticle.ukm.my/8343/1/21x.geografia-nov14-Gusniar_et_al-new-edam1.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:52:10Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:52:10Z |
_version_ |
1777406292466335744 |