Pemeringkatan keutamaan syarikat insurans dengan pembuatan keputusan multi-kriterium
Insurans perubatan dan kesihatan kini menjadi satu keperluan bagi rakyat Malaysia disebabkan oleh kos rawatan dan ubat-ubatan yang semakin meningkat. Kini, terdapat banyak syarikat insurans di pasaran yang mengeluarkan pelbagai jenis polisi insurans perubatan dan kesihatan. Hal ini mengakibatkan...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/8605/ http://journalarticle.ukm.my/8605/ http://journalarticle.ukm.my/8605/1/jqma-10-2-paper3.pdf |
Summary: | Insurans perubatan dan kesihatan kini menjadi satu keperluan bagi rakyat Malaysia disebabkan
oleh kos rawatan dan ubat-ubatan yang semakin meningkat. Kini, terdapat banyak syarikat
insurans di pasaran yang mengeluarkan pelbagai jenis polisi insurans perubatan dan kesihatan.
Hal ini mengakibatkan pengguna menghadapi masalah dalam membuat keputusan untuk
memilih syarikat insurans yang bersesuaian. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor
demografi yang mendorong pengguna Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur membuat keputusan
semasa memilih syarikat insurans. Soal selidik dijalankan dan ujian Mann Whitney serta
Kruskal-Wallis digunakan untuk melihat faktor demografi yang mendorong pengguna memilih
syarikat insurans. Kaedah Teknik Keutamaan Tertib Mengikut Persamaan dengan Penyelesaian
Ideal (TOPSIS) juga digunakan untuk mengkaji pemeringkatan keutamaan syarikat insurans
yang digemari oleh pengguna berdasarkan lima kriterium, iaitu premium, jenis dan nama
syarikat, perkhidmatan, pengaruh persekitaran dan kesetiaan jenama. Pada akhir kajian ini,
didapati bahawa bangsa dan pekerjaan merupakan antara faktor demografi dikenal pasti yang
akan mendorong pengguna membuat keputusan dalam pemilihan syarikat insurans semasa
pembelian insurans. Di samping itu, Syarikat Takaful Malaysia Berhad adalah syarikat insurans
yang paling digemari oleh pengguna dan diikuti oleh syarikat insurans Great Eastern, Prudential
dan AIA. Hasil kajian ini boleh dijadikan sebagai panduan oleh operator insurans bagi mengenal
pasti kehendak pengguna dan pasaran yang berpotensi untuk ditembusi. |
---|