Permainan matematik sifira memupuk minat terhadap pembelajaran Matematik
Belajar dan bermain sering dianggap tidak seiringan namun secara umumnya pelajar amat gemar kepada aktiviti permainan. Makalah ini bertujuan mengukur minat pelajar terhadap mata pelajaran matematik melalui kaedah pembelajaran secara permainan dalam kalangan pelajar sekolah. Aktiviti berbentuk per...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/8612/ http://journalarticle.ukm.my/8612/ http://journalarticle.ukm.my/8612/1/jqma-10-2-paper10.pdf |
Summary: | Belajar dan bermain sering dianggap tidak seiringan namun secara umumnya pelajar amat
gemar kepada aktiviti permainan. Makalah ini bertujuan mengukur minat pelajar terhadap mata
pelajaran matematik melalui kaedah pembelajaran secara permainan dalam kalangan pelajar
sekolah. Aktiviti berbentuk permainan ini dilaksanakan menerusi permainan matematik Sifira
yang berasaskan sifir. Untuk menyukat tahap keberkesanan permainan Sifira terhadap tahap
minat pelajar kepada mata pelajaran matematik, soal selidik diberikan sebelum dan selepas
permainan Sifira dijalankan. Seramai 41 orang peserta berumur di antara enam hingga 15 tahun
telah dipilih sebagai responden kajian. Soal selidik yang dibina terdiri daripada dua bahagian,
iaitu Bahagian A: Pra- Sifira berkaitan dengan latar belakang pelajar dan tahap minat terhadap
mata pelajaran matematik dan Bahagian B: Pasca-Sifira menyukat minat pelajar terhadap
matematik menerusi tiga domain kajian, iaitu afektif, kepercayaan kepada diri sendiri dan nilai.
Analisis purata skor untuk setiap penyataan Bahagian B menunjukkan peserta memberikan
nilai persetujuan yang tinggi terhadap ketiga-tiga domain tersebut dengan purata skor melebihi
enam mata daripada tujuh skala Likert. Domain nilai merupakan domain yang paling tinggi
persetujuannya. Seterusnya, ujian hipotesis McNemar dilaksanakan untuk menguji hubungan
antara aktiviti permainan Sifira dengan minat terhadap mata pelajaran matematik. Hasil ujian
walau bagaimanapun mendapati aktiviti Sifira tidak mempunyai hubungan dengan minat
terhadap mata pelajaran matematik. Keputusan sedemikian diperolehi kerana majoriti pelajar
sememangnya telah meminati matematik dari awal, iaitu seramai 32 orang daripada pelajar
menyatakan mereka meminati matematik dan selepas aktiviti Sifira dilaksanakan minat pelajar
tidak banyak berubah. Maka tidak dapat diputuskan dengan bererti bahawa aktiviti Sifira
mempengaruhi minat pelajar terhadap matematik untuk kumpulan pelajar ini. |
---|