Pengubahsuaian dalam pengajaran kemahiran Bahasa Malaysia bagi murid bermasalah pembelajaran
Kajian yang dijalankan menggunakan kaedah inkuiri naratif ini bertujuan untuk melihat pengubahsuaian dalam pengajaran kemahiran Bahasa Malaysia bagi murid bermasalah pembelajaran. Dua objektif kajian ini ialah mengenal pasti pengubahsuaian masa aktiviti dan susunan aktiviti yang dilakukan oleh gur...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2015
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/8848/ http://journalarticle.ukm.my/8848/ http://journalarticle.ukm.my/8848/1/9Pengubahsuaian.pdf |
id |
ukm-8848 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-88482016-12-14T06:48:13Z http://journalarticle.ukm.my/8848/ Pengubahsuaian dalam pengajaran kemahiran Bahasa Malaysia bagi murid bermasalah pembelajaran Noor Aini Ahmad, Zamri Mahamod, Kajian yang dijalankan menggunakan kaedah inkuiri naratif ini bertujuan untuk melihat pengubahsuaian dalam pengajaran kemahiran Bahasa Malaysia bagi murid bermasalah pembelajaran. Dua objektif kajian ini ialah mengenal pasti pengubahsuaian masa aktiviti dan susunan aktiviti yang dilakukan oleh guru bagi membantu murid bermasalah pembelajaran belajar dengan lebih berkesan dan mengenal pasti sejauh mana perkataan berfungsi diajar dalam pengajaran kemahiran Bahasa Malaysia bagi murid bermasalah pembelajaran. Seramai empat orang guru Pendidikan Khas dipilih menggunakan persampelan bertujuan untuk mengambil bahagian dalam kajian di mana data dikumpul menerusi pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen. Dapatan kajian mendapati peserta kajian mengubah suai masa aktiviti mengikut tahap kefungsian murid dan mereka mengajar murid bermasalah pembelajaran teruk yang mengalami masalah pertuturan menggunakan bahasa isyarat dan berpandukan sebuah Manual Pengurusan Kanak-kanak yang Mengalami Masalah Komunikasi. Dapatan kajian juga mendapati peserta kajian mengajar perkataan yang diperlukan dalam kehidupan seharian. Peserta kajian didapati menentukan isi kandungan pelajaran kerana tidak ada buku teks disediakan. Artikel ini mencadangkan senarai perkataan berfungsi yang boleh dijadikan panduan apabila mengajar kemahiran Bahasa Malaysia kepada murid bermasalah pembelajaran sederhana dan teruk. Penerbit UKM 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8848/1/9Pengubahsuaian.pdf Noor Aini Ahmad, and Zamri Mahamod, (2015) Pengubahsuaian dalam pengajaran kemahiran Bahasa Malaysia bagi murid bermasalah pembelajaran. Jurnal Pendidikan Malaysia, 40 (1). pp. 63-73. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://www.ukm.my/jurfpend/articles_for_vol_40(1)_2015.html |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian yang dijalankan menggunakan kaedah inkuiri naratif ini bertujuan untuk melihat pengubahsuaian dalam
pengajaran kemahiran Bahasa Malaysia bagi murid bermasalah pembelajaran. Dua objektif kajian ini ialah mengenal
pasti pengubahsuaian masa aktiviti dan susunan aktiviti yang dilakukan oleh guru bagi membantu murid bermasalah
pembelajaran belajar dengan lebih berkesan dan mengenal pasti sejauh mana perkataan berfungsi diajar dalam
pengajaran kemahiran Bahasa Malaysia bagi murid bermasalah pembelajaran. Seramai empat orang guru Pendidikan
Khas dipilih menggunakan persampelan bertujuan untuk mengambil bahagian dalam kajian di mana data dikumpul
menerusi pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen. Dapatan kajian mendapati peserta kajian mengubah suai masa
aktiviti mengikut tahap kefungsian murid dan mereka mengajar murid bermasalah pembelajaran teruk yang mengalami
masalah pertuturan menggunakan bahasa isyarat dan berpandukan sebuah Manual Pengurusan Kanak-kanak yang
Mengalami Masalah Komunikasi. Dapatan kajian juga mendapati peserta kajian mengajar perkataan yang diperlukan
dalam kehidupan seharian. Peserta kajian didapati menentukan isi kandungan pelajaran kerana tidak ada buku teks
disediakan. Artikel ini mencadangkan senarai perkataan berfungsi yang boleh dijadikan panduan apabila mengajar
kemahiran Bahasa Malaysia kepada murid bermasalah pembelajaran sederhana dan teruk. |
format |
Article |
author |
Noor Aini Ahmad, Zamri Mahamod, |
spellingShingle |
Noor Aini Ahmad, Zamri Mahamod, Pengubahsuaian dalam pengajaran kemahiran Bahasa Malaysia bagi murid bermasalah pembelajaran |
author_facet |
Noor Aini Ahmad, Zamri Mahamod, |
author_sort |
Noor Aini Ahmad, |
title |
Pengubahsuaian dalam pengajaran kemahiran Bahasa Malaysia bagi
murid bermasalah pembelajaran |
title_short |
Pengubahsuaian dalam pengajaran kemahiran Bahasa Malaysia bagi
murid bermasalah pembelajaran |
title_full |
Pengubahsuaian dalam pengajaran kemahiran Bahasa Malaysia bagi
murid bermasalah pembelajaran |
title_fullStr |
Pengubahsuaian dalam pengajaran kemahiran Bahasa Malaysia bagi
murid bermasalah pembelajaran |
title_full_unstemmed |
Pengubahsuaian dalam pengajaran kemahiran Bahasa Malaysia bagi
murid bermasalah pembelajaran |
title_sort |
pengubahsuaian dalam pengajaran kemahiran bahasa malaysia bagi
murid bermasalah pembelajaran |
publisher |
Penerbit UKM |
publishDate |
2015 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/8848/ http://journalarticle.ukm.my/8848/ http://journalarticle.ukm.my/8848/1/9Pengubahsuaian.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:53:17Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:53:17Z |
_version_ |
1777406362533232640 |