Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia
Ujian teks bacaan Bahasa Melayu telah dibangunkan untuk menilai prestasi membaca kanak-kanak sekolah rendah. Seramai 120 pelajar Tahap 1 (purata umur 8.5 ± 0.5 tahun) dan Tahap 2 (purata umur 10.5 ± 0.5 tahun) berpenglihatan normal telah dipilih secara rawak. Subjek diminta membaca lima teks bacaa...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/9014/ http://journalarticle.ukm.my/9014/ http://journalarticle.ukm.my/9014/1/9469-26164-1-PB.pdf |
id |
ukm-9014 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-90142016-12-14T06:48:43Z http://journalarticle.ukm.my/9014/ Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia Rokiah Omar, Noorhalilah Bauri, Victor Feizal Knight, Zainora Mohammed, RA Public aspects of medicine Ujian teks bacaan Bahasa Melayu telah dibangunkan untuk menilai prestasi membaca kanak-kanak sekolah rendah. Seramai 120 pelajar Tahap 1 (purata umur 8.5 ± 0.5 tahun) dan Tahap 2 (purata umur 10.5 ± 0.5 tahun) berpenglihatan normal telah dipilih secara rawak. Subjek diminta membaca lima teks bacaan secara rawak dengan kuat. Masa selesai membaca setiap teks bacaan diukur dan sebarang kesalahan menyebut perkataan direkodkan. Purata kelajuan membaca dan kadar membaca diukur sebagai perkataan per minit (ppm). Kelajuan membaca Tahap 1 adalah 88.81 ± 1.95 {ralat piawai (RP)} ppm dan kadar membaca pula adalah 87.20 ± 1.98 (RP) ppm. Bagi Tahap 2, kelajuan membaca adalah 108.12 ± 1.66 (RP) ppm manakala kadar membaca adalah 107.22 ± 1.67 (RP) ppm. Kelajuan dan kadar membaca di antara subjek bagi setiap teks bacaan menunjukkan tiada perbezaan yang signifi kan (p > 0.05) dengan nilai p bagi kedua-duanya adalah 0.91 manakala bagi tahap 2 pula nilai p adalah 0.57. Perbandingan di antara teks bacaan juga menunjukkan tiada perbezaan yang signifi kan (p > 0.05). Semua teks bacaan adalah homogen secara statistik maka teks bacaan yang dibangunkan boleh dipilih secara rawak semasa ujian dan tidak akan memberi kesan kepada penilaian prestasi membaca di kalangan kanak-kanak sekolah rendah. Penerbit UKM 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9014/1/9469-26164-1-PB.pdf Rokiah Omar, and Noorhalilah Bauri, and Victor Feizal Knight, and Zainora Mohammed, (2015) Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Sains Kesihatan Malaysia, 13 (1). pp. 51-56. ISSN 1675-8161 http://ejournal.ukm.my/jskm/issue/view/588 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
topic |
RA Public aspects of medicine |
spellingShingle |
RA Public aspects of medicine Rokiah Omar, Noorhalilah Bauri, Victor Feizal Knight, Zainora Mohammed, Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia |
description |
Ujian teks bacaan Bahasa Melayu telah dibangunkan untuk menilai prestasi membaca kanak-kanak sekolah rendah.
Seramai 120 pelajar Tahap 1 (purata umur 8.5 ± 0.5 tahun) dan Tahap 2 (purata umur 10.5 ± 0.5 tahun) berpenglihatan
normal telah dipilih secara rawak. Subjek diminta membaca lima teks bacaan secara rawak dengan kuat. Masa selesai
membaca setiap teks bacaan diukur dan sebarang kesalahan menyebut perkataan direkodkan. Purata kelajuan membaca
dan kadar membaca diukur sebagai perkataan per minit (ppm). Kelajuan membaca Tahap 1 adalah 88.81 ± 1.95 {ralat piawai (RP)} ppm dan kadar membaca pula adalah 87.20 ± 1.98 (RP) ppm. Bagi Tahap 2, kelajuan membaca adalah 108.12 ± 1.66 (RP) ppm manakala kadar membaca adalah 107.22 ± 1.67 (RP) ppm. Kelajuan dan kadar membaca di antara subjek bagi setiap teks bacaan menunjukkan tiada perbezaan yang signifi kan (p > 0.05) dengan nilai p bagi kedua-duanya adalah 0.91 manakala bagi tahap 2 pula nilai p adalah 0.57. Perbandingan di antara teks bacaan juga menunjukkan tiada perbezaan yang signifi kan (p > 0.05). Semua teks bacaan adalah homogen secara statistik maka teks bacaan yang dibangunkan boleh dipilih secara rawak semasa ujian dan tidak akan memberi kesan kepada penilaian prestasi membaca di kalangan kanak-kanak sekolah rendah. |
format |
Article |
author |
Rokiah Omar, Noorhalilah Bauri, Victor Feizal Knight, Zainora Mohammed, |
author_facet |
Rokiah Omar, Noorhalilah Bauri, Victor Feizal Knight, Zainora Mohammed, |
author_sort |
Rokiah Omar, |
title |
Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia |
title_short |
Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia |
title_full |
Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia |
title_fullStr |
Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia |
title_full_unstemmed |
Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia |
title_sort |
pembangunan ujian teks bacaan perkataan berkait bahasa melayu universiti kebangsaan malaysia |
publisher |
Penerbit UKM |
publishDate |
2015 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/9014/ http://journalarticle.ukm.my/9014/ http://journalarticle.ukm.my/9014/1/9469-26164-1-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:53:45Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:53:45Z |
_version_ |
1777406392013946880 |