Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia

Ujian teks bacaan Bahasa Melayu telah dibangunkan untuk menilai prestasi membaca kanak-kanak sekolah rendah. Seramai 120 pelajar Tahap 1 (purata umur 8.5 ± 0.5 tahun) dan Tahap 2 (purata umur 10.5 ± 0.5 tahun) berpenglihatan normal telah dipilih secara rawak. Subjek diminta membaca lima teks bacaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rokiah Omar, Noorhalilah Bauri, Victor Feizal Knight, Zainora Mohammed
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2015
Subjects:
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9014/
http://journalarticle.ukm.my/9014/
http://journalarticle.ukm.my/9014/1/9469-26164-1-PB.pdf
id ukm-9014
recordtype eprints
spelling ukm-90142016-12-14T06:48:43Z http://journalarticle.ukm.my/9014/ Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia Rokiah Omar, Noorhalilah Bauri, Victor Feizal Knight, Zainora Mohammed, RA Public aspects of medicine Ujian teks bacaan Bahasa Melayu telah dibangunkan untuk menilai prestasi membaca kanak-kanak sekolah rendah. Seramai 120 pelajar Tahap 1 (purata umur 8.5 ± 0.5 tahun) dan Tahap 2 (purata umur 10.5 ± 0.5 tahun) berpenglihatan normal telah dipilih secara rawak. Subjek diminta membaca lima teks bacaan secara rawak dengan kuat. Masa selesai membaca setiap teks bacaan diukur dan sebarang kesalahan menyebut perkataan direkodkan. Purata kelajuan membaca dan kadar membaca diukur sebagai perkataan per minit (ppm). Kelajuan membaca Tahap 1 adalah 88.81 ± 1.95 {ralat piawai (RP)} ppm dan kadar membaca pula adalah 87.20 ± 1.98 (RP) ppm. Bagi Tahap 2, kelajuan membaca adalah 108.12 ± 1.66 (RP) ppm manakala kadar membaca adalah 107.22 ± 1.67 (RP) ppm. Kelajuan dan kadar membaca di antara subjek bagi setiap teks bacaan menunjukkan tiada perbezaan yang signifi kan (p > 0.05) dengan nilai p bagi kedua-duanya adalah 0.91 manakala bagi tahap 2 pula nilai p adalah 0.57. Perbandingan di antara teks bacaan juga menunjukkan tiada perbezaan yang signifi kan (p > 0.05). Semua teks bacaan adalah homogen secara statistik maka teks bacaan yang dibangunkan boleh dipilih secara rawak semasa ujian dan tidak akan memberi kesan kepada penilaian prestasi membaca di kalangan kanak-kanak sekolah rendah. Penerbit UKM 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9014/1/9469-26164-1-PB.pdf Rokiah Omar, and Noorhalilah Bauri, and Victor Feizal Knight, and Zainora Mohammed, (2015) Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Sains Kesihatan Malaysia, 13 (1). pp. 51-56. ISSN 1675-8161 http://ejournal.ukm.my/jskm/issue/view/588
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
topic RA Public aspects of medicine
spellingShingle RA Public aspects of medicine
Rokiah Omar,
Noorhalilah Bauri,
Victor Feizal Knight,
Zainora Mohammed,
Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia
description Ujian teks bacaan Bahasa Melayu telah dibangunkan untuk menilai prestasi membaca kanak-kanak sekolah rendah. Seramai 120 pelajar Tahap 1 (purata umur 8.5 ± 0.5 tahun) dan Tahap 2 (purata umur 10.5 ± 0.5 tahun) berpenglihatan normal telah dipilih secara rawak. Subjek diminta membaca lima teks bacaan secara rawak dengan kuat. Masa selesai membaca setiap teks bacaan diukur dan sebarang kesalahan menyebut perkataan direkodkan. Purata kelajuan membaca dan kadar membaca diukur sebagai perkataan per minit (ppm). Kelajuan membaca Tahap 1 adalah 88.81 ± 1.95 {ralat piawai (RP)} ppm dan kadar membaca pula adalah 87.20 ± 1.98 (RP) ppm. Bagi Tahap 2, kelajuan membaca adalah 108.12 ± 1.66 (RP) ppm manakala kadar membaca adalah 107.22 ± 1.67 (RP) ppm. Kelajuan dan kadar membaca di antara subjek bagi setiap teks bacaan menunjukkan tiada perbezaan yang signifi kan (p > 0.05) dengan nilai p bagi kedua-duanya adalah 0.91 manakala bagi tahap 2 pula nilai p adalah 0.57. Perbandingan di antara teks bacaan juga menunjukkan tiada perbezaan yang signifi kan (p > 0.05). Semua teks bacaan adalah homogen secara statistik maka teks bacaan yang dibangunkan boleh dipilih secara rawak semasa ujian dan tidak akan memberi kesan kepada penilaian prestasi membaca di kalangan kanak-kanak sekolah rendah.
format Article
author Rokiah Omar,
Noorhalilah Bauri,
Victor Feizal Knight,
Zainora Mohammed,
author_facet Rokiah Omar,
Noorhalilah Bauri,
Victor Feizal Knight,
Zainora Mohammed,
author_sort Rokiah Omar,
title Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia
title_short Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia
title_full Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia
title_fullStr Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia
title_full_unstemmed Pembangunan Ujian Teks Bacaan Perkataan Berkait Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia
title_sort pembangunan ujian teks bacaan perkataan berkait bahasa melayu universiti kebangsaan malaysia
publisher Penerbit UKM
publishDate 2015
url http://journalarticle.ukm.my/9014/
http://journalarticle.ukm.my/9014/
http://journalarticle.ukm.my/9014/1/9469-26164-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:53:45Z
last_indexed 2023-09-18T19:53:45Z
_version_ 1777406392013946880