Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia
Dasar Pandang ke Timur telah diperkenalkan pada tahun 1982 bertujuan untuk mencontohi pembangunan pesat negara-negara di timur seperti Jepun dan Korea. Kaizen merupakan budaya kerja orang Jepun yang diterapkan dalam sesebuah organisasi dan sangat penting untuk meningkatkan mutu kerja, penciptaan i...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
2015
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/9186/ http://journalarticle.ukm.my/9186/ http://journalarticle.ukm.my/9186/1/1x.geografia-jun15-suhana-edam.pdf |
id |
ukm-9186 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-91862016-12-14T06:49:14Z http://journalarticle.ukm.my/9186/ Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia Suhana Saad, Kartini Aboo Talib@Khalid, Dasar Pandang ke Timur telah diperkenalkan pada tahun 1982 bertujuan untuk mencontohi pembangunan pesat negara-negara di timur seperti Jepun dan Korea. Kaizen merupakan budaya kerja orang Jepun yang diterapkan dalam sesebuah organisasi dan sangat penting untuk meningkatkan mutu kerja, penciptaan inovasi, pengurusan kerja yang efektif dan menghadapi pesaing. Kajian ini menilai sejauhmanakah kaizen diterapkan dalam syarikat Jepun di Malaysia dengan menggunakan kaedah temubual mendalam untuk mendapatkan maklumat dengan bekas pegawai kerajaan yang pernah berkhidmat di Jepun, bekas alumni serta pekerja kilang Sony di Pulau Pinang. Hasil temubual mendalam dengan 15 informan utama mendapati bahawa sebahagian prinsip kaizen telah berjaya diterapkan oleh pekerja dan organisai Malaysia seperti dalam hal memastikan kualiti dan produktiviti mencapai sasaran, pengurusan masa, mengaplikasikan sistem 5S (Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu dan Shitsuke), pengurusan aduan yang sistematik, dan konsep rin-gi. Bagaimanapun, terdapat tanggapan bahawa pekerja akan mendapat lebih imbuhan jika ketua mereka adalah sebangsa. Malah wujud tanggapan bahawa pangkat atasan adalah untuk orang Jepun sahaja walaupun pekerja tempatan mahir berbahasa Jepun. Kesimpulannya, selepas percubaan selama lebih tiga dekad, aplikasi budaya kerja Jepun tidak sepenuhnya berlaku dalam organisasi di negara masyarakat majmuk seperti Malaysia. Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9186/1/1x.geografia-jun15-suhana-edam.pdf Suhana Saad, and Kartini Aboo Talib@Khalid, (2015) Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 11 (6). pp. 1-10. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?cont=a&item=2&thn=2015&vol=11&issue=6&ver=loc |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Dasar Pandang ke Timur telah diperkenalkan pada tahun 1982 bertujuan untuk mencontohi pembangunan pesat
negara-negara di timur seperti Jepun dan Korea. Kaizen merupakan budaya kerja orang Jepun yang diterapkan dalam
sesebuah organisasi dan sangat penting untuk meningkatkan mutu kerja, penciptaan inovasi, pengurusan kerja yang
efektif dan menghadapi pesaing. Kajian ini menilai sejauhmanakah kaizen diterapkan dalam syarikat Jepun di
Malaysia dengan menggunakan kaedah temubual mendalam untuk mendapatkan maklumat dengan bekas pegawai
kerajaan yang pernah berkhidmat di Jepun, bekas alumni serta pekerja kilang Sony di Pulau Pinang. Hasil temubual
mendalam dengan 15 informan utama mendapati bahawa sebahagian prinsip kaizen telah berjaya diterapkan oleh
pekerja dan organisai Malaysia seperti dalam hal memastikan kualiti dan produktiviti mencapai sasaran, pengurusan
masa, mengaplikasikan sistem 5S (Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu dan Shitsuke), pengurusan aduan yang sistematik,
dan konsep rin-gi. Bagaimanapun, terdapat tanggapan bahawa pekerja akan mendapat lebih imbuhan jika ketua
mereka adalah sebangsa. Malah wujud tanggapan bahawa pangkat atasan adalah untuk orang Jepun sahaja walaupun
pekerja tempatan mahir berbahasa Jepun. Kesimpulannya, selepas percubaan selama lebih tiga dekad, aplikasi
budaya kerja Jepun tidak sepenuhnya berlaku dalam organisasi di negara masyarakat majmuk seperti Malaysia. |
format |
Article |
author |
Suhana Saad, Kartini Aboo Talib@Khalid, |
spellingShingle |
Suhana Saad, Kartini Aboo Talib@Khalid, Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia |
author_facet |
Suhana Saad, Kartini Aboo Talib@Khalid, |
author_sort |
Suhana Saad, |
title |
Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia |
title_short |
Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia |
title_full |
Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia |
title_fullStr |
Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia |
title_full_unstemmed |
Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia |
title_sort |
implimentasi budaya kerja jepun dalam organisasi di malaysia |
publisher |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi |
publishDate |
2015 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/9186/ http://journalarticle.ukm.my/9186/ http://journalarticle.ukm.my/9186/1/1x.geografia-jun15-suhana-edam.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:54:13Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:54:13Z |
_version_ |
1777406421481029632 |