Keefisienan perkhidmatan pihak berkuasa tempatan di Wilayah Bandaraya Kuala Lumpur: perspektif komuniti (The efficiency of local authorities in providing services in the Kuala Lumpur city: a community perspective)

Matlamat menawarkan perkhidmatan yang efisien menjadi salah satu matlamat utama dalam proses wilayah bandaraya Kuala Lumpur menjadi bandaraya dunia menjelang 2020. Ini bemakna semua kawasan yang ditadbir oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) seharusnya mampu menawarkan kehidupan yang sejahtera dan kond...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hamzah Jusoh, Habibah Ahmad
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2009
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/922/
http://journalarticle.ukm.my/922/
http://journalarticle.ukm.my/922/1/6.2009-1-Hamzah-melayu-1.pdf
id ukm-922
recordtype eprints
spelling ukm-9222016-12-14T06:28:19Z http://journalarticle.ukm.my/922/ Keefisienan perkhidmatan pihak berkuasa tempatan di Wilayah Bandaraya Kuala Lumpur: perspektif komuniti (The efficiency of local authorities in providing services in the Kuala Lumpur city: a community perspective) Hamzah Jusoh, Habibah Ahmad, Matlamat menawarkan perkhidmatan yang efisien menjadi salah satu matlamat utama dalam proses wilayah bandaraya Kuala Lumpur menjadi bandaraya dunia menjelang 2020. Ini bemakna semua kawasan yang ditadbir oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) seharusnya mampu menawarkan kehidupan yang sejahtera dan kondusif. Walau bagaimanapun, oleh kerana wilayah bandaraya Kuala Lumpur melibatkan pihak berkuasa tempatan yang berlainan status, antaranya majlis bandaraya atau majlis perbandaran ataupun majlis daerah, langkah untuk menghasilkan suatu sistem perkhidmatan yang menepati semua kelompok penghuni bandaraya adalah sangat mencabar. Sehubungan itu juga timbul tanda tanya apakah perkhidmatan yang disediakan oleh pihak berkuasa tempatan di wilayah ini mencapai satu piawai keefisienan yang memenuhi kehendak penduduknya. Perkhidmatan manakah yang bertindak efisien dan sebaliknya? Adakah perkhidmatan order tinggi semata-mata ataupun perkhidmatan asas sahaja? Kertas ini membentangkan dapatan dari temuselidik yang dijalankan terhadap 698 responden di 13 buah PBT Kuala Lumpur dan Selangor mengenai perspektif komuniti awam terhadap tahap keefisienan perkhidmatan di wilayah bandaraya Kuala Lumpur .Analisis hasil kajian menunjukkan bahawa komuniti awam menganggap keefisienan perkhidmatan bandaraya haruslah didahului oleh komponen ekonomi, kemudahan masyarakat dan sosial, infrastruktur dan utiliti, rekabentuk, imej dan lanskap, pengangkutan dan perhubungan, perumahan, perdagangan dan perkhidmatan. Ini diikuti pula oleh keefisienan perkhidmatan perkilangan dan perindustrian, pelancongan dan kebudayaan, governans, alam sekitar dan perkhidmatan online. Kertas ini merumuskan bahawa perspektif komuniti awam sebegini adalah amat penting dalam membantu pihak berkuasa tempatan mempertingkat tahap keefisienan governans bandaraya Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2009-01 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/922/1/6.2009-1-Hamzah-melayu-1.pdf Hamzah Jusoh, and Habibah Ahmad, (2009) Keefisienan perkhidmatan pihak berkuasa tempatan di Wilayah Bandaraya Kuala Lumpur: perspektif komuniti (The efficiency of local authorities in providing services in the Kuala Lumpur city: a community perspective). Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 5 (1). pp. 54-68. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v1/index.php
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Matlamat menawarkan perkhidmatan yang efisien menjadi salah satu matlamat utama dalam proses wilayah bandaraya Kuala Lumpur menjadi bandaraya dunia menjelang 2020. Ini bemakna semua kawasan yang ditadbir oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) seharusnya mampu menawarkan kehidupan yang sejahtera dan kondusif. Walau bagaimanapun, oleh kerana wilayah bandaraya Kuala Lumpur melibatkan pihak berkuasa tempatan yang berlainan status, antaranya majlis bandaraya atau majlis perbandaran ataupun majlis daerah, langkah untuk menghasilkan suatu sistem perkhidmatan yang menepati semua kelompok penghuni bandaraya adalah sangat mencabar. Sehubungan itu juga timbul tanda tanya apakah perkhidmatan yang disediakan oleh pihak berkuasa tempatan di wilayah ini mencapai satu piawai keefisienan yang memenuhi kehendak penduduknya. Perkhidmatan manakah yang bertindak efisien dan sebaliknya? Adakah perkhidmatan order tinggi semata-mata ataupun perkhidmatan asas sahaja? Kertas ini membentangkan dapatan dari temuselidik yang dijalankan terhadap 698 responden di 13 buah PBT Kuala Lumpur dan Selangor mengenai perspektif komuniti awam terhadap tahap keefisienan perkhidmatan di wilayah bandaraya Kuala Lumpur .Analisis hasil kajian menunjukkan bahawa komuniti awam menganggap keefisienan perkhidmatan bandaraya haruslah didahului oleh komponen ekonomi, kemudahan masyarakat dan sosial, infrastruktur dan utiliti, rekabentuk, imej dan lanskap, pengangkutan dan perhubungan, perumahan, perdagangan dan perkhidmatan. Ini diikuti pula oleh keefisienan perkhidmatan perkilangan dan perindustrian, pelancongan dan kebudayaan, governans, alam sekitar dan perkhidmatan online. Kertas ini merumuskan bahawa perspektif komuniti awam sebegini adalah amat penting dalam membantu pihak berkuasa tempatan mempertingkat tahap keefisienan governans bandaraya
format Article
author Hamzah Jusoh,
Habibah Ahmad,
spellingShingle Hamzah Jusoh,
Habibah Ahmad,
Keefisienan perkhidmatan pihak berkuasa tempatan di Wilayah Bandaraya Kuala Lumpur: perspektif komuniti (The efficiency of local authorities in providing services in the Kuala Lumpur city: a community perspective)
author_facet Hamzah Jusoh,
Habibah Ahmad,
author_sort Hamzah Jusoh,
title Keefisienan perkhidmatan pihak berkuasa tempatan di Wilayah Bandaraya Kuala Lumpur: perspektif komuniti (The efficiency of local authorities in providing services in the Kuala Lumpur city: a community perspective)
title_short Keefisienan perkhidmatan pihak berkuasa tempatan di Wilayah Bandaraya Kuala Lumpur: perspektif komuniti (The efficiency of local authorities in providing services in the Kuala Lumpur city: a community perspective)
title_full Keefisienan perkhidmatan pihak berkuasa tempatan di Wilayah Bandaraya Kuala Lumpur: perspektif komuniti (The efficiency of local authorities in providing services in the Kuala Lumpur city: a community perspective)
title_fullStr Keefisienan perkhidmatan pihak berkuasa tempatan di Wilayah Bandaraya Kuala Lumpur: perspektif komuniti (The efficiency of local authorities in providing services in the Kuala Lumpur city: a community perspective)
title_full_unstemmed Keefisienan perkhidmatan pihak berkuasa tempatan di Wilayah Bandaraya Kuala Lumpur: perspektif komuniti (The efficiency of local authorities in providing services in the Kuala Lumpur city: a community perspective)
title_sort keefisienan perkhidmatan pihak berkuasa tempatan di wilayah bandaraya kuala lumpur: perspektif komuniti (the efficiency of local authorities in providing services in the kuala lumpur city: a community perspective)
publisher Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
publishDate 2009
url http://journalarticle.ukm.my/922/
http://journalarticle.ukm.my/922/
http://journalarticle.ukm.my/922/1/6.2009-1-Hamzah-melayu-1.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:31:56Z
last_indexed 2023-09-18T19:31:56Z
_version_ 1777405018593296384