Analisis struktur fokus dalam komunikasi arahan guru dalam bilik darjah

Kajian ini meneliti aspek komunikasi lisan bentuk arahan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Arahan merupakan sebahagian daripada komunikasi lisan guru bersama murid di dalam kelas semasa berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran. Kejelasan dan kesesuaian nada arahan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Farah Nur A.Hamid, Maslida Yusof
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan 2015
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9464/
http://journalarticle.ukm.my/9464/
http://journalarticle.ukm.my/9464/1/11453-31085-1-SM.pdf
id ukm-9464
recordtype eprints
spelling ukm-94642016-12-14T06:50:01Z http://journalarticle.ukm.my/9464/ Analisis struktur fokus dalam komunikasi arahan guru dalam bilik darjah Farah Nur A.Hamid, Maslida Yusof, Kajian ini meneliti aspek komunikasi lisan bentuk arahan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Arahan merupakan sebahagian daripada komunikasi lisan guru bersama murid di dalam kelas semasa berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran. Kejelasan dan kesesuaian nada arahan guru amatlah penting untuk guru mengawal kelas serta dapat menyampaikan isi pelajaran kepada murid dengan berkesan. Sehubungan dengan itu, kajian ini mengenal pasti nada arahan guru dengan membandingkan bahagian-bahagian yang mengalami penekanan atau fokus ketika ujaran arahan diberikan kepada murid. Responden kajian terdiri daripada murid Tahun 1 hingga Tahun 5 di Sekolah Kebangsaan Seri Pengkalan, Batu Pahat, Johor. Kajian ini juga melibatkan seramai 6 orang guru yang mengajar subjek Bahasa Malaysia, Matematik, Sains, Kajian Tempatan dan Pendidikan Islam. Secara tidak langsung, makalah ini memperjelaskan hubungan komunikasi lisan terhadap penyampaian arahan dengan makna arahan yang disampaikan guru. Pengumpulan data dilakukan dengan merakam proses pengajaran dan pembelajaran untuk mendapatkan ujaran arahan yang tepat. Sistem praat digunakan untuk menentukan penekanan arahan guru. Analisis data rakaman juga berpandukan model struktur fokus Van Valin (2005) yang melibatkan fokus ayat, fokus predikat dan fokus sempit. Hasil kajian menunjukkan guru menggunakan teknik struktur fokus iaitu fokus ayat, fokus predikat dan fokus sempit dalam penyampaian arahan ketika proses pengajaran dan pembelajaran. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9464/1/11453-31085-1-SM.pdf Farah Nur A.Hamid, and Maslida Yusof, (2015) Analisis struktur fokus dalam komunikasi arahan guru dalam bilik darjah. Jurnal Melayu, 14 (2). pp. 346-361. ISSN 1675-7513 http://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/710
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini meneliti aspek komunikasi lisan bentuk arahan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Arahan merupakan sebahagian daripada komunikasi lisan guru bersama murid di dalam kelas semasa berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran. Kejelasan dan kesesuaian nada arahan guru amatlah penting untuk guru mengawal kelas serta dapat menyampaikan isi pelajaran kepada murid dengan berkesan. Sehubungan dengan itu, kajian ini mengenal pasti nada arahan guru dengan membandingkan bahagian-bahagian yang mengalami penekanan atau fokus ketika ujaran arahan diberikan kepada murid. Responden kajian terdiri daripada murid Tahun 1 hingga Tahun 5 di Sekolah Kebangsaan Seri Pengkalan, Batu Pahat, Johor. Kajian ini juga melibatkan seramai 6 orang guru yang mengajar subjek Bahasa Malaysia, Matematik, Sains, Kajian Tempatan dan Pendidikan Islam. Secara tidak langsung, makalah ini memperjelaskan hubungan komunikasi lisan terhadap penyampaian arahan dengan makna arahan yang disampaikan guru. Pengumpulan data dilakukan dengan merakam proses pengajaran dan pembelajaran untuk mendapatkan ujaran arahan yang tepat. Sistem praat digunakan untuk menentukan penekanan arahan guru. Analisis data rakaman juga berpandukan model struktur fokus Van Valin (2005) yang melibatkan fokus ayat, fokus predikat dan fokus sempit. Hasil kajian menunjukkan guru menggunakan teknik struktur fokus iaitu fokus ayat, fokus predikat dan fokus sempit dalam penyampaian arahan ketika proses pengajaran dan pembelajaran.
format Article
author Farah Nur A.Hamid,
Maslida Yusof,
spellingShingle Farah Nur A.Hamid,
Maslida Yusof,
Analisis struktur fokus dalam komunikasi arahan guru dalam bilik darjah
author_facet Farah Nur A.Hamid,
Maslida Yusof,
author_sort Farah Nur A.Hamid,
title Analisis struktur fokus dalam komunikasi arahan guru dalam bilik darjah
title_short Analisis struktur fokus dalam komunikasi arahan guru dalam bilik darjah
title_full Analisis struktur fokus dalam komunikasi arahan guru dalam bilik darjah
title_fullStr Analisis struktur fokus dalam komunikasi arahan guru dalam bilik darjah
title_full_unstemmed Analisis struktur fokus dalam komunikasi arahan guru dalam bilik darjah
title_sort analisis struktur fokus dalam komunikasi arahan guru dalam bilik darjah
publisher Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan
publishDate 2015
url http://journalarticle.ukm.my/9464/
http://journalarticle.ukm.my/9464/
http://journalarticle.ukm.my/9464/1/11453-31085-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:54:56Z
last_indexed 2023-09-18T19:54:56Z
_version_ 1777406466098987008