Pemodelan kesediaan pelajar beranjak kepada berbasikal di UKM
Peningkatan kebergantungan kepada penggunaan kereta dan gaya hidup yang tidak aktif di kampus universiti telah menyebabkan kesesakan lalu lintas yang semakin meningkat dan lebih banyak permintaan untuk tempat letak kereta, pencemaran udara dan lain-lain lagi. Oleh itu, banyak kajian telah dilakuka...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Kejuruteraan ,UKM,Bangi.
2015
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/9513/ http://journalarticle.ukm.my/9513/ http://journalarticle.ukm.my/9513/1/13.pdf |
Summary: | Peningkatan kebergantungan kepada penggunaan kereta dan gaya hidup yang tidak aktif di kampus universiti telah
menyebabkan kesesakan lalu lintas yang semakin meningkat dan lebih banyak permintaan untuk tempat letak kereta,
pencemaran udara dan lain-lain lagi. Oleh itu, banyak kajian telah dilakukan untuk memenuhi keperluan bagi kelestarian
di kampus universiti. Istilah “Pengangkutan Aktif” seperti berbasikal perlu dijadikan cara untuk memperoleh kelestarian
di kampus universiti. Untuk menilai kesan langkah ini, sejumlah 169 soal selidik telah diedarkan di dalam kampus kepada
pemandu-pemandu kereta dan temuramah telah dilakukan dengan pelajar-pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia
(UKM). Regresi logistik telah digunakan untuk menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi pengguna untuk menukar
mod perjalanan mereka kepada berbasikal. Dapat disimpulkan bahawa dengan mengenakan bayaran letak kereta dan
mengurangkan ruang untuk letak kereta secara langsung akan memberi kesan kepada penggunaan berbasikal sebagai
mod pengangkutan di dalam kampus. |
---|