Penilaian kualiti modul iPBL: aspek kesahan dan kebolehpercayaan
Kajian ini bertujuan untuk menilai kesahan dan kebolehpercayaan Modul iPBL dalam kursus Pendidikan Islam yang digunakan di Politeknik Brunei Darussalam. Modul iPBL diberikan kepada enam orang panel bagi menentukan kesahan modul. Manakala, 41 orang pelajar dari dua buah kelas telah dipilih untuk m...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2015
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/9731/ http://journalarticle.ukm.my/9731/ http://journalarticle.ukm.my/9731/1/jqma-11-2-paper1.pdf |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk menilai kesahan dan kebolehpercayaan Modul iPBL dalam kursus
Pendidikan Islam yang digunakan di Politeknik Brunei Darussalam. Modul iPBL diberikan
kepada enam orang panel bagi menentukan kesahan modul. Manakala, 41 orang pelajar dari
dua buah kelas telah dipilih untuk mengukur kebolehpercayaan modul ini dengan menilai
keberkesanan pengajaran setiap kali sesi pengajaran. Dapatan menunjukkan bahawa modul
yang dibangunkan mempunyai kesahan yang tinggi dan kebolehpercayaan yang baik dengan
nilai alfa Cronbach 0.96. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa aspek yang perlu diberi
penambahbaikan bagi memastikan modul yang dibangunkan dapat menepati objektif dan
mampu dilaksanakan. Modul yang dibangunkan ini diharapkan dapat dijadikan bahan
pembelajaran yang baik dan berkesan terutamanya dalam menerapkan nilai-nilai Islam ke
dalam diri pelajar. |
---|