Pelaksanaan program literasi dan numerasi (LINUS) di sekolah rendah

LINUS ialah program yang dilaksanakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia di sekolah rendah seluruh negara untuk meningkatkan tahap literasi dan numerasi murid-murid tahun 1 hingga 3. Kajian ini bertujuan untuk meninjau penilaian LINUS yang dilaksanakan sejak tahun 2010. Teori Piaget (1936) diaplik...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Chew, Fong Peng
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2015
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9856/
http://journalarticle.ukm.my/9856/
http://journalarticle.ukm.my/9856/1/92-182-1-SM.pdf
id ukm-9856
recordtype eprints
spelling ukm-98562016-12-14T06:51:03Z http://journalarticle.ukm.my/9856/ Pelaksanaan program literasi dan numerasi (LINUS) di sekolah rendah Chew, Fong Peng LINUS ialah program yang dilaksanakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia di sekolah rendah seluruh negara untuk meningkatkan tahap literasi dan numerasi murid-murid tahun 1 hingga 3. Kajian ini bertujuan untuk meninjau penilaian LINUS yang dilaksanakan sejak tahun 2010. Teori Piaget (1936) diaplikasikan dalam kajian ini. kaedah tinjauan dijalankan terhadap 120 orang murid dari tiga jenis sekolah yang berbeza, iaitu Sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan Cina dan sekolah jenis kebangsaan Tamil. Kajian menunjukkan bahawa murid-murid berasa seronok terhadap program LINUS yang dilaksanakan. Mereka mendapati bahawa guru-guru LINUS mengajar dengan cara yang menyeronokkan dan menggunakan bahasa yang mudah difahami, kelas LINUS membolehkan murid-murid menguasai kemahiran membaca dan menulis, guru LINUS cenderung untuk mengaplikasikan teknik berkumpulan dan permainan dalam pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, guru lebih gemar menggunakan komputer, gambar dan video di dalam kelas LINUS. Dengan kata lain, pelaksanaan program LINUS menampakkan hasil dengan sambutan yang positif dalam kalangan murid. Oleh itu, program LINUS harus diteruskan dengan memperoleh sokongan padu daripada ibu bapa dan masyarakat supaya keberkesanannya lebih menonjol dalam usaha melahirkan generasi muda yang boleh membaca dan menulis dengan cepat. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2015-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9856/1/92-182-1-SM.pdf Chew, Fong Peng (2015) Pelaksanaan program literasi dan numerasi (LINUS) di sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ), 5 (2). pp. 1-11. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/21
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description LINUS ialah program yang dilaksanakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia di sekolah rendah seluruh negara untuk meningkatkan tahap literasi dan numerasi murid-murid tahun 1 hingga 3. Kajian ini bertujuan untuk meninjau penilaian LINUS yang dilaksanakan sejak tahun 2010. Teori Piaget (1936) diaplikasikan dalam kajian ini. kaedah tinjauan dijalankan terhadap 120 orang murid dari tiga jenis sekolah yang berbeza, iaitu Sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan Cina dan sekolah jenis kebangsaan Tamil. Kajian menunjukkan bahawa murid-murid berasa seronok terhadap program LINUS yang dilaksanakan. Mereka mendapati bahawa guru-guru LINUS mengajar dengan cara yang menyeronokkan dan menggunakan bahasa yang mudah difahami, kelas LINUS membolehkan murid-murid menguasai kemahiran membaca dan menulis, guru LINUS cenderung untuk mengaplikasikan teknik berkumpulan dan permainan dalam pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, guru lebih gemar menggunakan komputer, gambar dan video di dalam kelas LINUS. Dengan kata lain, pelaksanaan program LINUS menampakkan hasil dengan sambutan yang positif dalam kalangan murid. Oleh itu, program LINUS harus diteruskan dengan memperoleh sokongan padu daripada ibu bapa dan masyarakat supaya keberkesanannya lebih menonjol dalam usaha melahirkan generasi muda yang boleh membaca dan menulis dengan cepat.
format Article
author Chew, Fong Peng
spellingShingle Chew, Fong Peng
Pelaksanaan program literasi dan numerasi (LINUS) di sekolah rendah
author_facet Chew, Fong Peng
author_sort Chew, Fong Peng
title Pelaksanaan program literasi dan numerasi (LINUS) di sekolah rendah
title_short Pelaksanaan program literasi dan numerasi (LINUS) di sekolah rendah
title_full Pelaksanaan program literasi dan numerasi (LINUS) di sekolah rendah
title_fullStr Pelaksanaan program literasi dan numerasi (LINUS) di sekolah rendah
title_full_unstemmed Pelaksanaan program literasi dan numerasi (LINUS) di sekolah rendah
title_sort pelaksanaan program literasi dan numerasi (linus) di sekolah rendah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2015
url http://journalarticle.ukm.my/9856/
http://journalarticle.ukm.my/9856/
http://journalarticle.ukm.my/9856/1/92-182-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:55:56Z
last_indexed 2023-09-18T19:55:56Z
_version_ 1777406528588873728