Membangun modal insan Orang Asli: kajian peranan dan penentuan matlamat pendidikan dalam kalangan ibu bapa masyarakat Orang Asli di Kuantan, Pahang

Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau peranan ibu bapa murid Orang Asli dalam menentukan matlamat pendidikan anak-anak lalu meningkatkan pencapaian akademik. Dalam kajian kes ini, data diperolehi daripada dua orang ibu dan dua orang bapa murid Orang Asli sebagai peserta kajian. Instrumen yang di...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Norwaliza Abdul Wahab, Ramlee Mustapha, Jasmi Abu Talib
Format: Article
Language:English
Published: School of Social, Development and Environmental Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9890/
http://journalarticle.ukm.my/9890/
http://journalarticle.ukm.my/9890/1/1x.geografia-si-mac16-norwaliza-edam_%282%29.pdf
id ukm-9890
recordtype eprints
spelling ukm-98902016-12-14T06:51:10Z http://journalarticle.ukm.my/9890/ Membangun modal insan Orang Asli: kajian peranan dan penentuan matlamat pendidikan dalam kalangan ibu bapa masyarakat Orang Asli di Kuantan, Pahang Norwaliza Abdul Wahab, Ramlee Mustapha, Jasmi Abu Talib, Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau peranan ibu bapa murid Orang Asli dalam menentukan matlamat pendidikan anak-anak lalu meningkatkan pencapaian akademik. Dalam kajian kes ini, data diperolehi daripada dua orang ibu dan dua orang bapa murid Orang Asli sebagai peserta kajian. Instrumen yang digunakan ialah protokol temu bual dan senarai semak pemerhatian sebagai alat mengumpul data. Temu bual secara mendalam dan pemerhatian dilakukan untuk mendapatkan data kritikal daripada ibu bapa. Data temubual telah dianalisis dan dikategori mengikut tema-tema yang muncul. Triangulasi telah dijalankan terhadap data temubual dan pemerhatian untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan dapatan kajian. Dapatan utama kajian menunjukkan bahawa ibu bapa Orang Asli mempunyai aspirasi dan matlamat untuk anak-anak mereka. Mereka juga mengatakan bahawa mereka terlibat dalam aktiviti-aktiviti pendidikan di sekolah serta telah mengambil tindakan bagi memastikan anakanak berjaya dalam pendidikan. Ini menunjukkan ibu bapa yang mempunyai matlamat pendidikan yang jelas untuk anak-anak adalah penting bagi meningkatkan pencapaian akademik serta mengurangkan kadar ketidakhadiran anakanak ke sekolah dan seterusnya dapat mengurangkan keciciran. School of Social, Development and Environmental Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM 2016-03 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9890/1/1x.geografia-si-mac16-norwaliza-edam_%282%29.pdf Norwaliza Abdul Wahab, and Ramlee Mustapha, and Jasmi Abu Talib, (2016) Membangun modal insan Orang Asli: kajian peranan dan penentuan matlamat pendidikan dalam kalangan ibu bapa masyarakat Orang Asli di Kuantan, Pahang. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 12 (3). pp. 1-10. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?cont=a&item=2&thn=2016&vol=12&issue=3&ver=loc
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau peranan ibu bapa murid Orang Asli dalam menentukan matlamat pendidikan anak-anak lalu meningkatkan pencapaian akademik. Dalam kajian kes ini, data diperolehi daripada dua orang ibu dan dua orang bapa murid Orang Asli sebagai peserta kajian. Instrumen yang digunakan ialah protokol temu bual dan senarai semak pemerhatian sebagai alat mengumpul data. Temu bual secara mendalam dan pemerhatian dilakukan untuk mendapatkan data kritikal daripada ibu bapa. Data temubual telah dianalisis dan dikategori mengikut tema-tema yang muncul. Triangulasi telah dijalankan terhadap data temubual dan pemerhatian untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan dapatan kajian. Dapatan utama kajian menunjukkan bahawa ibu bapa Orang Asli mempunyai aspirasi dan matlamat untuk anak-anak mereka. Mereka juga mengatakan bahawa mereka terlibat dalam aktiviti-aktiviti pendidikan di sekolah serta telah mengambil tindakan bagi memastikan anakanak berjaya dalam pendidikan. Ini menunjukkan ibu bapa yang mempunyai matlamat pendidikan yang jelas untuk anak-anak adalah penting bagi meningkatkan pencapaian akademik serta mengurangkan kadar ketidakhadiran anakanak ke sekolah dan seterusnya dapat mengurangkan keciciran.
format Article
author Norwaliza Abdul Wahab,
Ramlee Mustapha,
Jasmi Abu Talib,
spellingShingle Norwaliza Abdul Wahab,
Ramlee Mustapha,
Jasmi Abu Talib,
Membangun modal insan Orang Asli: kajian peranan dan penentuan matlamat pendidikan dalam kalangan ibu bapa masyarakat Orang Asli di Kuantan, Pahang
author_facet Norwaliza Abdul Wahab,
Ramlee Mustapha,
Jasmi Abu Talib,
author_sort Norwaliza Abdul Wahab,
title Membangun modal insan Orang Asli: kajian peranan dan penentuan matlamat pendidikan dalam kalangan ibu bapa masyarakat Orang Asli di Kuantan, Pahang
title_short Membangun modal insan Orang Asli: kajian peranan dan penentuan matlamat pendidikan dalam kalangan ibu bapa masyarakat Orang Asli di Kuantan, Pahang
title_full Membangun modal insan Orang Asli: kajian peranan dan penentuan matlamat pendidikan dalam kalangan ibu bapa masyarakat Orang Asli di Kuantan, Pahang
title_fullStr Membangun modal insan Orang Asli: kajian peranan dan penentuan matlamat pendidikan dalam kalangan ibu bapa masyarakat Orang Asli di Kuantan, Pahang
title_full_unstemmed Membangun modal insan Orang Asli: kajian peranan dan penentuan matlamat pendidikan dalam kalangan ibu bapa masyarakat Orang Asli di Kuantan, Pahang
title_sort membangun modal insan orang asli: kajian peranan dan penentuan matlamat pendidikan dalam kalangan ibu bapa masyarakat orang asli di kuantan, pahang
publisher School of Social, Development and Environmental Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/9890/
http://journalarticle.ukm.my/9890/
http://journalarticle.ukm.my/9890/1/1x.geografia-si-mac16-norwaliza-edam_%282%29.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:56:00Z
last_indexed 2023-09-18T19:56:00Z
_version_ 1777406533431197696