Amalan gaya pembelajaran pelajar cemerlang di Politeknik Seberang Perai: kajian pelajar Malaysia berdasarkan model Felder Silvermen
Tujuan kajian ini untuk mengenal pasti dan meneliti amalan gaya pembelajaran pelajar-pelajar dengan pencapaian tinggi di Politeknik Seberang Perai. Gaya pembelajaran pelajar ditentukan dengan merujuk kepada Model Gaya Pembelajaran Felder-Silverman (1988) yang mengkategorikan gaya pembelajaran kepa...
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/9910/ http://journalarticle.ukm.my/9910/ http://journalarticle.ukm.my/9910/1/19xx.geografia-si-mac16-cheghani-edam.pdf |
Summary: | Tujuan kajian ini untuk mengenal pasti dan meneliti amalan gaya pembelajaran pelajar-pelajar dengan pencapaian
tinggi di Politeknik Seberang Perai. Gaya pembelajaran pelajar ditentukan dengan merujuk kepada Model Gaya
Pembelajaran Felder-Silverman (1988) yang mengkategorikan gaya pembelajaran kepada empat dimensi iaitu
pemprosesan (active/reflective), persepsi (sensing/intuitive), input (visual/verbal) dan pemahaman
(sequential/global). Kajian ini juga mengunakan kaedah gabungan kuantitatif dan kualitatif. Pada peringkat pertama
pelajar dikehendaki menjawab soal selidik kajian dan diikuti dengan protokol temubual. Pemilihan sampel seramai
16 orang pelajar untuk ditemubual merujuk kepada pencapaian akademik tertinggi dan skor markah tertinggi dari
pengukuran soal selidik mengikut setiap dimensi gaya pembelajaran. Index Learning Style (ILS) digunakan sebagai
instrumen kajian ini. ILS mengandungi 44 item dibina oleh Felder dan Solomon (1996) untuk mengukur amalan
gaya pembelajaran pelajar. Hasil kajian menunjukkan tahap amalan gaya pembelajaran bukan faktor utama penentu
kepada pencapaian akademik pelajar. Sebaliknya kebolehan pelajar menggunakan kekuatan dan memperbaiki
kelemahan setiap dimensi gaya pembelajaran adalah penentu kepada pencapaian akademik pelajar. Kajian turut
menunjukkan bahawa pelajar-pelajar lebih cenderung mengamalkan gaya pembelajaran seimbang bagi setiap
dimensi kecuali dimensi input iaitu lebih kepada gaya pembelajaran visual berbanding verbal. Kesimpulan kajian
menunjukkan pelajar boleh memilih dan mengamalkan apa sahaja tahap gaya pembelajaran bagi setiap dimensi
kerana setiap sub-skala dimensi mempunyai kekuatan yang tersendiri yang membolehkan pelajar memperolehi
pencapaian akademik yang cemerlang. Namun begitu, pelajar perlu sedar kelemahannya dan berusaha
mengatasinya. Kemampuan pelajar mengadaptasikan diri dengan amalan tahap seimbang gaya pembelajaran bagi
setiap sub-skala dimensi akan memudahkan pelajar menyesuaikan diri dengan sebarang pendekatan pengajaran
pensyarah. |
---|