Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam

Dalam era globalisasi kini, peranan pendidik menjadi semakin kompleks dan mencabar. Selain mendidik, pendidik juga bertanggungjawab membentuk sahsiah pelajar selaras dengan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Namun, wujud pelbagai isu berkaitan sahsiah, tanggujawab dan etika perguruan yang menc...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Baderun, Mawaddah, Hussin, Haziyah
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9929/
http://journalarticle.ukm.my/9929/
http://journalarticle.ukm.my/9929/1/153-775-1-PB.pdf
id ukm-9929
recordtype eprints
spelling ukm-99292017-01-16T07:57:30Z http://journalarticle.ukm.my/9929/ Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam Baderun, Mawaddah Hussin, Haziyah Dalam era globalisasi kini, peranan pendidik menjadi semakin kompleks dan mencabar. Selain mendidik, pendidik juga bertanggungjawab membentuk sahsiah pelajar selaras dengan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Namun, wujud pelbagai isu berkaitan sahsiah, tanggujawab dan etika perguruan yang mencalar imej pendidik. Hal ini menggambarkan bahawa terdapat kepincangan dalam kalangan pendidik menghayati amalan profesionalisme. Natijahnya, usaha membentuk sahsiah pelajar terhalang sehingga memberi impak kepada jiwa mereka. Justeru, pendidik memerlukan suatu kaedah pembentukan sahsiah muslim yang unggul mencontohi tokoh Islam sebagai teladan dan panduan dalam bidang pendidikan Islam, antaranya ialah Sheikh Sa’id Hawwa. Sheikh Sa’id Hawwa merupakan seorang ulama yang berpengalaman sebagai pendidik dan mengintegrasikan ilmu dan amal, ibadah dan jihad serta politik dan bakti kemanusiaan. Artikel ini bertujuan membincangkan ketokohan Sheikh Sa’id Hawwa di dalam bidang Pendidikan Islam yang diasaskan kepada pengalaman dan latar belakang kehidupan beliau. Data-data dikumpul dan dianalisis secara kualitatif dengan tema-tema yang dibentuk berasaskan penemuan kajian daripada kandungan bukunya Hazihi Tajribati wa Hazihi Syahadati dan Jundullah Thaqafah wa Akhlaqan. Hasil kajian membuktikan ketokohan Sheikh Sa’id Hawwa dalam bidang Pendidikan Islam seperti ketegasan dalam mempertahankan agama, aktif dalam bidang penulisan, sumbangan dalam pembangunan pendidikan dan persediaan kerohanian dapat dipraktikkan oleh pendidik dalam membantu mutu perkhidmatan pendidikan. Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9929/1/153-775-1-PB.pdf Baderun, Mawaddah and Hussin, Haziyah (2016) Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam. Al-Hikmah, 8 (1). pp. 19-35. ISSN 1985--6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/18
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Dalam era globalisasi kini, peranan pendidik menjadi semakin kompleks dan mencabar. Selain mendidik, pendidik juga bertanggungjawab membentuk sahsiah pelajar selaras dengan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Namun, wujud pelbagai isu berkaitan sahsiah, tanggujawab dan etika perguruan yang mencalar imej pendidik. Hal ini menggambarkan bahawa terdapat kepincangan dalam kalangan pendidik menghayati amalan profesionalisme. Natijahnya, usaha membentuk sahsiah pelajar terhalang sehingga memberi impak kepada jiwa mereka. Justeru, pendidik memerlukan suatu kaedah pembentukan sahsiah muslim yang unggul mencontohi tokoh Islam sebagai teladan dan panduan dalam bidang pendidikan Islam, antaranya ialah Sheikh Sa’id Hawwa. Sheikh Sa’id Hawwa merupakan seorang ulama yang berpengalaman sebagai pendidik dan mengintegrasikan ilmu dan amal, ibadah dan jihad serta politik dan bakti kemanusiaan. Artikel ini bertujuan membincangkan ketokohan Sheikh Sa’id Hawwa di dalam bidang Pendidikan Islam yang diasaskan kepada pengalaman dan latar belakang kehidupan beliau. Data-data dikumpul dan dianalisis secara kualitatif dengan tema-tema yang dibentuk berasaskan penemuan kajian daripada kandungan bukunya Hazihi Tajribati wa Hazihi Syahadati dan Jundullah Thaqafah wa Akhlaqan. Hasil kajian membuktikan ketokohan Sheikh Sa’id Hawwa dalam bidang Pendidikan Islam seperti ketegasan dalam mempertahankan agama, aktif dalam bidang penulisan, sumbangan dalam pembangunan pendidikan dan persediaan kerohanian dapat dipraktikkan oleh pendidik dalam membantu mutu perkhidmatan pendidikan.
format Article
author Baderun, Mawaddah
Hussin, Haziyah
spellingShingle Baderun, Mawaddah
Hussin, Haziyah
Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam
author_facet Baderun, Mawaddah
Hussin, Haziyah
author_sort Baderun, Mawaddah
title Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam
title_short Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam
title_full Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam
title_fullStr Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam
title_full_unstemmed Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam
title_sort sheikh sa’id hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan islam
publisher Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/9929/
http://journalarticle.ukm.my/9929/
http://journalarticle.ukm.my/9929/1/153-775-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:56:04Z
last_indexed 2023-09-18T19:56:04Z
_version_ 1777406537199779840