Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan
Aktiviti kokurikulum dilihat sebagai salah satu medium pembentukan kemahiran insaniah di institusi pengajian tinggi. Ia berpotensi membentuk jati diri pelajar, pembentukan emosi, jasmani dan rohani selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Terdapat kajian yang membuktikan penglibatan dal...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Malaysia Pahang
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18597/ http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18597/ http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18597/1/pbmsk-2016-azam-pengukuran%20dan%20Penilaian%20Tahap%20Emosi%20Pelajar.pdf |
id |
ump-18597 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ump-185972018-05-18T02:08:24Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18597/ Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan Mohd Azam, Muhammad Akhir Muhammad Nubli, Abdul Wahab Zarina, Mohd Ali BF Psychology Aktiviti kokurikulum dilihat sebagai salah satu medium pembentukan kemahiran insaniah di institusi pengajian tinggi. Ia berpotensi membentuk jati diri pelajar, pembentukan emosi, jasmani dan rohani selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Terdapat kajian yang membuktikan penglibatan dalam aktiviti kokurikulum memberi kesan positif terhadap emosi pelajar. Walaubagaimanapun terdapat kekangan dalam mengukur aspek emosi dalam kalangan pelajar yang mengikuti aktiviti kokurikulum. Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti sejauhmanakah pengukuran dan penilaian dalam aspek emosi dilaksanakan di dalam aktiviti kokurikulum di IPT di Malaysia. Dapatan daripada tinjauan literatur dan temubual mendapati bahawa penilaian terhadap aspek emosi lebih bertumpu pada kaedah pemerhatian dan secara konvesional. Universiti Malaysia Pahang 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18597/1/pbmsk-2016-azam-pengukuran%20dan%20Penilaian%20Tahap%20Emosi%20Pelajar.pdf Mohd Azam, Muhammad Akhir and Muhammad Nubli, Abdul Wahab and Zarina, Mohd Ali (2016) Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 1 (2). pp. 72-82. ISSN 2289-7216 http://journals.ump.edu.my/index.php/ijhtc/article/view/94 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Malaysia Pahang |
building |
UMP Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
topic |
BF Psychology |
spellingShingle |
BF Psychology Mohd Azam, Muhammad Akhir Muhammad Nubli, Abdul Wahab Zarina, Mohd Ali Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan |
description |
Aktiviti kokurikulum dilihat sebagai salah satu medium pembentukan kemahiran insaniah di institusi pengajian tinggi. Ia berpotensi membentuk jati diri pelajar, pembentukan emosi, jasmani dan rohani selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Terdapat kajian yang membuktikan penglibatan dalam aktiviti kokurikulum memberi kesan positif terhadap emosi pelajar. Walaubagaimanapun terdapat kekangan dalam mengukur aspek emosi dalam kalangan pelajar yang mengikuti aktiviti kokurikulum. Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti sejauhmanakah pengukuran dan penilaian dalam aspek emosi dilaksanakan di dalam aktiviti kokurikulum di IPT di Malaysia. Dapatan daripada tinjauan literatur dan temubual mendapati bahawa penilaian terhadap aspek emosi lebih bertumpu pada kaedah pemerhatian dan secara konvesional. |
format |
Article |
author |
Mohd Azam, Muhammad Akhir Muhammad Nubli, Abdul Wahab Zarina, Mohd Ali |
author_facet |
Mohd Azam, Muhammad Akhir Muhammad Nubli, Abdul Wahab Zarina, Mohd Ali |
author_sort |
Mohd Azam, Muhammad Akhir |
title |
Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan |
title_short |
Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan |
title_full |
Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan |
title_fullStr |
Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan |
title_full_unstemmed |
Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan |
title_sort |
pengukuran dan penilaian tahap emosi pelajar dalam aktiviti kokurikulum: permasalahan dan cadangan |
publisher |
Universiti Malaysia Pahang |
publishDate |
2016 |
url |
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18597/ http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18597/ http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18597/1/pbmsk-2016-azam-pengukuran%20dan%20Penilaian%20Tahap%20Emosi%20Pelajar.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T22:26:26Z |
last_indexed |
2023-09-18T22:26:26Z |
_version_ |
1777415997510123520 |