Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan

Aktiviti kokurikulum dilihat sebagai salah satu medium pembentukan kemahiran insaniah di institusi pengajian tinggi. Ia berpotensi membentuk jati diri pelajar, pembentukan emosi, jasmani dan rohani selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Terdapat kajian yang membuktikan penglibatan dal...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Azam, Muhammad Akhir, Muhammad Nubli, Abdul Wahab, Zarina, Mohd Ali
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Malaysia Pahang 2016
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18597/
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18597/
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18597/1/pbmsk-2016-azam-pengukuran%20dan%20Penilaian%20Tahap%20Emosi%20Pelajar.pdf
id ump-18597
recordtype eprints
spelling ump-185972018-05-18T02:08:24Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18597/ Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan Mohd Azam, Muhammad Akhir Muhammad Nubli, Abdul Wahab Zarina, Mohd Ali BF Psychology Aktiviti kokurikulum dilihat sebagai salah satu medium pembentukan kemahiran insaniah di institusi pengajian tinggi. Ia berpotensi membentuk jati diri pelajar, pembentukan emosi, jasmani dan rohani selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Terdapat kajian yang membuktikan penglibatan dalam aktiviti kokurikulum memberi kesan positif terhadap emosi pelajar. Walaubagaimanapun terdapat kekangan dalam mengukur aspek emosi dalam kalangan pelajar yang mengikuti aktiviti kokurikulum. Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti sejauhmanakah pengukuran dan penilaian dalam aspek emosi dilaksanakan di dalam aktiviti kokurikulum di IPT di Malaysia. Dapatan daripada tinjauan literatur dan temubual mendapati bahawa penilaian terhadap aspek emosi lebih bertumpu pada kaedah pemerhatian dan secara konvesional. Universiti Malaysia Pahang 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18597/1/pbmsk-2016-azam-pengukuran%20dan%20Penilaian%20Tahap%20Emosi%20Pelajar.pdf Mohd Azam, Muhammad Akhir and Muhammad Nubli, Abdul Wahab and Zarina, Mohd Ali (2016) Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 1 (2). pp. 72-82. ISSN 2289-7216 http://journals.ump.edu.my/index.php/ijhtc/article/view/94
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Malaysia Pahang
building UMP Institutional Repository
collection Online Access
language English
topic BF Psychology
spellingShingle BF Psychology
Mohd Azam, Muhammad Akhir
Muhammad Nubli, Abdul Wahab
Zarina, Mohd Ali
Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan
description Aktiviti kokurikulum dilihat sebagai salah satu medium pembentukan kemahiran insaniah di institusi pengajian tinggi. Ia berpotensi membentuk jati diri pelajar, pembentukan emosi, jasmani dan rohani selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Terdapat kajian yang membuktikan penglibatan dalam aktiviti kokurikulum memberi kesan positif terhadap emosi pelajar. Walaubagaimanapun terdapat kekangan dalam mengukur aspek emosi dalam kalangan pelajar yang mengikuti aktiviti kokurikulum. Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti sejauhmanakah pengukuran dan penilaian dalam aspek emosi dilaksanakan di dalam aktiviti kokurikulum di IPT di Malaysia. Dapatan daripada tinjauan literatur dan temubual mendapati bahawa penilaian terhadap aspek emosi lebih bertumpu pada kaedah pemerhatian dan secara konvesional.
format Article
author Mohd Azam, Muhammad Akhir
Muhammad Nubli, Abdul Wahab
Zarina, Mohd Ali
author_facet Mohd Azam, Muhammad Akhir
Muhammad Nubli, Abdul Wahab
Zarina, Mohd Ali
author_sort Mohd Azam, Muhammad Akhir
title Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan
title_short Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan
title_full Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan
title_fullStr Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan
title_full_unstemmed Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan
title_sort pengukuran dan penilaian tahap emosi pelajar dalam aktiviti kokurikulum: permasalahan dan cadangan
publisher Universiti Malaysia Pahang
publishDate 2016
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18597/
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18597/
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18597/1/pbmsk-2016-azam-pengukuran%20dan%20Penilaian%20Tahap%20Emosi%20Pelajar.pdf
first_indexed 2023-09-18T22:26:26Z
last_indexed 2023-09-18T22:26:26Z
_version_ 1777415997510123520