Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang

Kajian ini dilakukan adalah bertujuan untuk mengkaji keberkesanan kaedah latihan terapi biofeedback EmWave menggunakan modul LINUS Bahasa Melayu di Sekolah-sekolah Zon Chenor, Pahang. Seramai 40 orang pelajar dari Tahun 1 dan 2, Sekolah Kebangsaan Jengka Batu 13 telah dipilih sebagai sampel kajian...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Muhammad Nubli, Abdul Wahab, Maziah, Mohd Sapar, Mohd Firdaus, Mohd Kamaruzaman
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2012
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/4400/
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/4400/1/pbmsk-2012-nubli-KeberkesananModulLinus_5feb14.pdf
Description
Summary:Kajian ini dilakukan adalah bertujuan untuk mengkaji keberkesanan kaedah latihan terapi biofeedback EmWave menggunakan modul LINUS Bahasa Melayu di Sekolah-sekolah Zon Chenor, Pahang. Seramai 40 orang pelajar dari Tahun 1 dan 2, Sekolah Kebangsaan Jengka Batu 13 telah dipilih sebagai sampel kajian ini. Objektif kajian adalah untuk mengukur tahap kemahiran membaca murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran LINUS Bahasa Melayu. Kaedah kajian yang akan digunakan ialah kaedah gabungan iaitu ujian pra, kaedah latihan biofeedback EmWave dan ujian pos. Penyelidik melaksanakan protokol EmWave kepada murid. Data yang diperoleh telah dianalisis untuk mengenal pasti perubahan positif antara perubahan ujian pra dan ujian pos responden yang terlibat dalam kajian. Kajian mendapati terdapat peningkatan tahap penguasaan kemahiran membaca dalam Bahasa Melayu setelah melalui ujian terapi. Kajian mendapati pelajar berjaya meningkatkan tahap tumpuan di bilik darjah.