Pengesahan Instrumen Penerimaan Pembelajaran-E
Makalah ini bertujuan untuk menentusahkan unsur-unsur utama yang dikenal pasti dalam mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru (IPG). Borang soal selidik menggunakan skala Likert 7 mata telah diedarkan kepada 127 orang guru pra-perkhidma...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysia
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/7716/ http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/7716/ http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/7716/1/Pengesahan_Instrumen_Penerimaan_Pembelajaran-E.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/7716/3/Pengesahan_Instrumen_Penerimaan_Pembelajaran-E1.pdf |
Summary: | Makalah ini bertujuan untuk menentusahkan unsur-unsur utama yang dikenal pasti dalam mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru (IPG). Borang soal selidik menggunakan skala Likert 7 mata telah diedarkan
kepada 127 orang guru pra-perkhidmatan di IPG Kampus Kota Bharu. Analisis faktor pengesahan digunakan untuk mengesahkan model pengukuran bagi item-item dalam instrumen
penerimaan pembelajaran-e. Kesimpulannya, terdapat tujuh faktor yang ditentusahkan, iaitu jangkaan prestasi, jangkaan usaha, pengaruh sosial, keadaaan kemudahan, kesediaan, tingkah laku niat dan cadangan yang mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan. |
---|