Pengesahan Instrumen Penerimaan Pembelajaran-E

Makalah ini bertujuan untuk menentusahkan unsur-unsur utama yang dikenal pasti dalam mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru (IPG). Borang soal selidik menggunakan skala Likert 7 mata telah diedarkan kepada 127 orang guru pra-perkhidma...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ros Ayu, Abdullah, Mohd Lazim, Abdullah, Wan Salihin Wong , Abdullah, M. R., Abdul Hamid
Format: Article
Language:English
English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2013
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/7716/
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/7716/
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/7716/1/Pengesahan_Instrumen_Penerimaan_Pembelajaran-E.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/7716/3/Pengesahan_Instrumen_Penerimaan_Pembelajaran-E1.pdf
Description
Summary:Makalah ini bertujuan untuk menentusahkan unsur-unsur utama yang dikenal pasti dalam mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru (IPG). Borang soal selidik menggunakan skala Likert 7 mata telah diedarkan kepada 127 orang guru pra-perkhidmatan di IPG Kampus Kota Bharu. Analisis faktor pengesahan digunakan untuk mengesahkan model pengukuran bagi item-item dalam instrumen penerimaan pembelajaran-e. Kesimpulannya, terdapat tujuh faktor yang ditentusahkan, iaitu jangkaan prestasi, jangkaan usaha, pengaruh sosial, keadaaan kemudahan, kesediaan, tingkah laku niat dan cadangan yang mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan.