Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan
Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan modul interdisiplin STEM iaitu Malaysian(M)-Bioteknologi-STEM, untuk meningkatkan pencapaian pelajar dalam topik bioteknologi di sekolah menengah harian. Seramai 139 responden daripada sekolah-sekolah yang menawarkan sains tambahan Tingkatan 4 di sekitar...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13642/ http://journalarticle.ukm.my/13642/ http://journalarticle.ukm.my/13642/1/25080-89730-1-PB.pdf |
Summary: | Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan modul interdisiplin STEM iaitu Malaysian(M)-Bioteknologi-STEM, untuk
meningkatkan pencapaian pelajar dalam topik bioteknologi di sekolah menengah harian. Seramai 139 responden
daripada sekolah-sekolah yang menawarkan sains tambahan Tingkatan 4 di sekitar Selangor terlibat dalam kajian ini.
Keberkesanan modul terhadap peningkatan pencapaian pelajar diuji dengan reka bentuk kuasi-eksperimental dengan
ujian pra dan ujian pasca kumpulan kawalan tidak setara. Hasil dapatan kajian dianalisis secara inferensi dengan
ujian ANOVA dua hala. Kajian mendapati bahawa tiada perbezaan yang signifikan kumpulan dan jantina terhadap
min skor ujian pencapaian selepas intervensi dengan modul M-Biotek-STEM. Namun, dapatan kualitatif menunjukkan
bahawa pelaksanaan modul ini dapat meningkatkan minat pelajar dalam topik bioteknologi. |
---|