Perspektif Guru j-Qaf terhadap Islam hadhari: kajian di Sekolah - sekolah Kebangsaan Daerah Hulu Langat, Selangor

Dimensi pendidikan memainkan peranan penting dalam menghasilkan modal insan berkualiti yang akan mengisi misi Islam Hadhari. Perspektif yang pelbagai dalam kalangan masyarakat terhadap Islam Hadhari merupakan sebahagian dari cabaran pendekatan pembangunan ketamadunan ini untuk berfungsi dalam st...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Asrar Sidon, M, Badlihisham Mohd Nasir
Format: Article
Language:English
Published: Institut Islam Hadhari Universiti Kebangsaan Malaysia 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5328/
http://journalarticle.ukm.my/5328/
http://journalarticle.ukm.my/5328/1/makalah-v4n1-n1.pdf
id ukm-5328
recordtype eprints
spelling ukm-53282016-12-14T06:38:07Z http://journalarticle.ukm.my/5328/ Perspektif Guru j-Qaf terhadap Islam hadhari: kajian di Sekolah - sekolah Kebangsaan Daerah Hulu Langat, Selangor Asrar Sidon, M Badlihisham Mohd Nasir, Dimensi pendidikan memainkan peranan penting dalam menghasilkan modal insan berkualiti yang akan mengisi misi Islam Hadhari. Perspektif yang pelbagai dalam kalangan masyarakat terhadap Islam Hadhari merupakan sebahagian dari cabaran pendekatan pembangunan ketamadunan ini untuk berfungsi dalam strategi pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk menganalisis perspektif guru-guru Pendidikan Islam j-QAF Kementerian Pelajaran Malaysia berkenaan Islam Hadhari dari sudut konsepnya dan strategi mereka menyisipkan Konsep Islam Hadhari dalam perlaksanaan Kurikulum Pendidikan Islam Berasaskan Pendekatan Islam Hadhari dalam amalan bilik darjah. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kajian dokumen, temubual dan soal selidik. Responden dalam kajian terdiri daripada 81 orang guru j-QAF di sekolah kebangsaan terpilih Daerah Hulu Langat, Selangor. Hasil kajian menunjukkan guru j-QAF mempunyai perspektif yang sederhana terhadap konsep Islam Hadhari; dan perspektif yang sederhana juga ditunjukkan pada Panduan Perlaksanaan Kurikulum Pendidikan Islam berasaskan pendekatan Islam Hadhari. Bagaimanapun, perspektif mereka tinggi terhadap kebolehupayaan mereka menyisipkan konsep Islam Hadhari di dalam pengajaran dan pembelajaran. Sekalipun begitu, perspektif mereka terhadap respons murid sewaktu konsep Islam Hadhari disisipkan di dalam pengajaran dan pembelajaran adalah ditahap sederhana. Dapatan kajian juga menunjukkan guru j-QAF mempunyai jangkaan yang tinggi terhadap keberkesanan Kurikulum Pendidikan Islam berasaskan pendekatan Islam Hadhari. Institut Islam Hadhari Universiti Kebangsaan Malaysia 2012 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5328/1/makalah-v4n1-n1.pdf Asrar Sidon, M and Badlihisham Mohd Nasir, (2012) Perspektif Guru j-Qaf terhadap Islam hadhari: kajian di Sekolah - sekolah Kebangsaan Daerah Hulu Langat, Selangor. Jurnal Hadhari, 4 (1). pp. 1-22. ISSN 1985-6830 http://www.ukm.my/jhadhari
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Dimensi pendidikan memainkan peranan penting dalam menghasilkan modal insan berkualiti yang akan mengisi misi Islam Hadhari. Perspektif yang pelbagai dalam kalangan masyarakat terhadap Islam Hadhari merupakan sebahagian dari cabaran pendekatan pembangunan ketamadunan ini untuk berfungsi dalam strategi pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk menganalisis perspektif guru-guru Pendidikan Islam j-QAF Kementerian Pelajaran Malaysia berkenaan Islam Hadhari dari sudut konsepnya dan strategi mereka menyisipkan Konsep Islam Hadhari dalam perlaksanaan Kurikulum Pendidikan Islam Berasaskan Pendekatan Islam Hadhari dalam amalan bilik darjah. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kajian dokumen, temubual dan soal selidik. Responden dalam kajian terdiri daripada 81 orang guru j-QAF di sekolah kebangsaan terpilih Daerah Hulu Langat, Selangor. Hasil kajian menunjukkan guru j-QAF mempunyai perspektif yang sederhana terhadap konsep Islam Hadhari; dan perspektif yang sederhana juga ditunjukkan pada Panduan Perlaksanaan Kurikulum Pendidikan Islam berasaskan pendekatan Islam Hadhari. Bagaimanapun, perspektif mereka tinggi terhadap kebolehupayaan mereka menyisipkan konsep Islam Hadhari di dalam pengajaran dan pembelajaran. Sekalipun begitu, perspektif mereka terhadap respons murid sewaktu konsep Islam Hadhari disisipkan di dalam pengajaran dan pembelajaran adalah ditahap sederhana. Dapatan kajian juga menunjukkan guru j-QAF mempunyai jangkaan yang tinggi terhadap keberkesanan Kurikulum Pendidikan Islam berasaskan pendekatan Islam Hadhari.
format Article
author Asrar Sidon, M
Badlihisham Mohd Nasir,
spellingShingle Asrar Sidon, M
Badlihisham Mohd Nasir,
Perspektif Guru j-Qaf terhadap Islam hadhari: kajian di Sekolah - sekolah Kebangsaan Daerah Hulu Langat, Selangor
author_facet Asrar Sidon, M
Badlihisham Mohd Nasir,
author_sort Asrar Sidon, M
title Perspektif Guru j-Qaf terhadap Islam hadhari: kajian di Sekolah - sekolah Kebangsaan Daerah Hulu Langat, Selangor
title_short Perspektif Guru j-Qaf terhadap Islam hadhari: kajian di Sekolah - sekolah Kebangsaan Daerah Hulu Langat, Selangor
title_full Perspektif Guru j-Qaf terhadap Islam hadhari: kajian di Sekolah - sekolah Kebangsaan Daerah Hulu Langat, Selangor
title_fullStr Perspektif Guru j-Qaf terhadap Islam hadhari: kajian di Sekolah - sekolah Kebangsaan Daerah Hulu Langat, Selangor
title_full_unstemmed Perspektif Guru j-Qaf terhadap Islam hadhari: kajian di Sekolah - sekolah Kebangsaan Daerah Hulu Langat, Selangor
title_sort perspektif guru j-qaf terhadap islam hadhari: kajian di sekolah - sekolah kebangsaan daerah hulu langat, selangor
publisher Institut Islam Hadhari Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/5328/
http://journalarticle.ukm.my/5328/
http://journalarticle.ukm.my/5328/1/makalah-v4n1-n1.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:43:48Z
last_indexed 2023-09-18T19:43:48Z
_version_ 1777405766083280896