Penerapan komunikatif dalam pengajaran bahasa Melayu: kajian kes guru cemerlang

Kajian ini dilaksanakan untuk mengenal pasti bagaimanakah amalan komunikatif berdasarkan prinsip komunikatif Littlewood telah diterapkan dalam pengajaran bahasa Melayu oleh guru cemerlang. Subjek kajian merupakan seorang guru cemerlang bahasa Melayu sekolah rendah di negeri Terengganu yang berpen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Asri Harun, Zulkifley Hamid
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/8571/
http://journalarticle.ukm.my/8571/
http://journalarticle.ukm.my/8571/1/7996-20836-1-SM.pdf
id ukm-8571
recordtype eprints
spelling ukm-85712016-12-14T06:47:35Z http://journalarticle.ukm.my/8571/ Penerapan komunikatif dalam pengajaran bahasa Melayu: kajian kes guru cemerlang Mohd Asri Harun, Zulkifley Hamid, Kajian ini dilaksanakan untuk mengenal pasti bagaimanakah amalan komunikatif berdasarkan prinsip komunikatif Littlewood telah diterapkan dalam pengajaran bahasa Melayu oleh guru cemerlang. Subjek kajian merupakan seorang guru cemerlang bahasa Melayu sekolah rendah di negeri Terengganu yang berpengalaman selama 25 tahun. Pengkaji menggunakan reka bentuk kajian kualitatif dengan melakukan pencerapan terhadap pengajaran guru cemerlang. Pengkaji turut melakukan temu bual dan penganalisisan dokumen. Pengkaji menganalisis data cerapan dan dokumen berstruktur menggunakan kod penerangan. Data temu bual pula ditranskripsikan terlebih dahulu sebelum diberi kod penerangan. Hasil kajian menunjukkan guru cemerlang yang dikaji telah mengamalkan kelima-lima prinsip amalan komunikatif dalam perancangan dan pelaksanaan pengajarannya. Kelima-lima prinsip amalan komunikatif tersebut ialah; (1) bahasa dipelajari dalam konteks yang bermakna, (2) bahasa yang digunakan merupakan sebuah teks atau wacana yang merujuk kepada situasi yang sebenar, (3) PdP disesuaikan dengan keperluan dan minat murid, (4) penggunaan bahasa untuk berkomunikasi memerlukan latihan kemahiran komunikatif dan (5) guru berperanan sebagai fasilitator, pengurus, pendorong, dan penasihat. Dapatan juga menunjukkan wujudnya penerapan amalan komunikatif oleh guru cemerlang dalam pengajaran bahasa Melayu dalam ketiga-tiga instrumen kajian yang digunakan. Kajian ini memperlihatkan kepada kita betapa pentingnya prinsip komunikatif diterapkan dalam pengajaran bahasa Melayu. Penerapan amalan komunikatif dalam pengajaran bahasa Melayu akan membolehkan kita merealisasikan matlamat pendidikan bahasa Negara, iaitu membina keterampilan berbahasa dan berkomunikasi dalam kalangan murid. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan 2014-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8571/1/7996-20836-1-SM.pdf Mohd Asri Harun, and Zulkifley Hamid, (2014) Penerapan komunikatif dalam pengajaran bahasa Melayu: kajian kes guru cemerlang. Jurnal Melayu, 13 . pp. 18-28. ISSN 1675-7513 http://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/604
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini dilaksanakan untuk mengenal pasti bagaimanakah amalan komunikatif berdasarkan prinsip komunikatif Littlewood telah diterapkan dalam pengajaran bahasa Melayu oleh guru cemerlang. Subjek kajian merupakan seorang guru cemerlang bahasa Melayu sekolah rendah di negeri Terengganu yang berpengalaman selama 25 tahun. Pengkaji menggunakan reka bentuk kajian kualitatif dengan melakukan pencerapan terhadap pengajaran guru cemerlang. Pengkaji turut melakukan temu bual dan penganalisisan dokumen. Pengkaji menganalisis data cerapan dan dokumen berstruktur menggunakan kod penerangan. Data temu bual pula ditranskripsikan terlebih dahulu sebelum diberi kod penerangan. Hasil kajian menunjukkan guru cemerlang yang dikaji telah mengamalkan kelima-lima prinsip amalan komunikatif dalam perancangan dan pelaksanaan pengajarannya. Kelima-lima prinsip amalan komunikatif tersebut ialah; (1) bahasa dipelajari dalam konteks yang bermakna, (2) bahasa yang digunakan merupakan sebuah teks atau wacana yang merujuk kepada situasi yang sebenar, (3) PdP disesuaikan dengan keperluan dan minat murid, (4) penggunaan bahasa untuk berkomunikasi memerlukan latihan kemahiran komunikatif dan (5) guru berperanan sebagai fasilitator, pengurus, pendorong, dan penasihat. Dapatan juga menunjukkan wujudnya penerapan amalan komunikatif oleh guru cemerlang dalam pengajaran bahasa Melayu dalam ketiga-tiga instrumen kajian yang digunakan. Kajian ini memperlihatkan kepada kita betapa pentingnya prinsip komunikatif diterapkan dalam pengajaran bahasa Melayu. Penerapan amalan komunikatif dalam pengajaran bahasa Melayu akan membolehkan kita merealisasikan matlamat pendidikan bahasa Negara, iaitu membina keterampilan berbahasa dan berkomunikasi dalam kalangan murid.
format Article
author Mohd Asri Harun,
Zulkifley Hamid,
spellingShingle Mohd Asri Harun,
Zulkifley Hamid,
Penerapan komunikatif dalam pengajaran bahasa Melayu: kajian kes guru cemerlang
author_facet Mohd Asri Harun,
Zulkifley Hamid,
author_sort Mohd Asri Harun,
title Penerapan komunikatif dalam pengajaran bahasa Melayu: kajian kes guru cemerlang
title_short Penerapan komunikatif dalam pengajaran bahasa Melayu: kajian kes guru cemerlang
title_full Penerapan komunikatif dalam pengajaran bahasa Melayu: kajian kes guru cemerlang
title_fullStr Penerapan komunikatif dalam pengajaran bahasa Melayu: kajian kes guru cemerlang
title_full_unstemmed Penerapan komunikatif dalam pengajaran bahasa Melayu: kajian kes guru cemerlang
title_sort penerapan komunikatif dalam pengajaran bahasa melayu: kajian kes guru cemerlang
publisher Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/8571/
http://journalarticle.ukm.my/8571/
http://journalarticle.ukm.my/8571/1/7996-20836-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:52:39Z
last_indexed 2023-09-18T19:52:39Z
_version_ 1777406322910691328